"Problémy s provozem terénních strojů řeší správy příslušných chráněných území ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí, Policií ČR a příslušnými obcemi,“ řekl Právu mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Stále častěji se objevují terénní motorky, a zejména čtyřkolky například na území Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Orlické hory.

"Víme, že čtyřkolky jezdily i přímo po hřebenové trase. Jednalo se zřejmě o Poláky, kteří překročili hranici u Masarykovy chaty na Šerlichu a pak vyrazili po hřebenu,“ sdělila Radka Jakoubková ze Správy CHKO Orlické hory.

V Krkonoších chystají kontroly

Kontroly lokalit tradičně devastovaných černými jezdci především motorových čtyřkolek a motocyklů Enduro chystají během léta strážci Krkonošského národního parku (KRNAP). "Hlavní sezóna těchto nepovolených aktivit ještě nenastala. Očekáváme ji ve druhé polovině měsíce července,“ uvedl vedoucího terénní služby Správy KRNAP Jaromír Gebas.

Myslivec Břetislav Jemelka ze Šluknovska zase popsal, jak ho skupina jezdců v lesích u Dolní Poustevny začátkem letošního února dokonce přímo ohrožovala: "Kdybych neuskočil, klidně by mne srazili. Za 35 let své práce jsem nic takového nezažil.“

Posoudit to lze i jako trestný čin

„Řidiči čtyřkolek jsou kontrolováni v rámci běžného výkonu služby stejně jako ostatní řidiči. Jednotlivé regiony se na jejich kontrolu mohou více zaměřit, pokud mají poznatky o tom, že tito řidiči na jejich území zákony porušují,“ řekla Právu Petra Srnková z tiskového odboru Policejního prezidia ČR.

Vjezdem do chráněného území poruší čtyřkolkář zákon č. 289/1995 Sb. o lesích nebo povinnosti dané řádem v chráněných územích, za což hrozí sankce ve správním řízení. Může se též dopustit trestného činu poškozování životního prostředí a v případě jízdy na soukromém pozemku i poškozování cizí věci.

Platná legislativa nebrání podvodům

Čtyřkolky se dělí do dvou kategorií. Jedna je L, tedy motocykly, druhá R, zvláštní vozidla. Všechny musí mít pro provoz na pozemních komunikacích registrační značku. Čtyřkolky ve skupině L se dále dělí na mopedy, které mají konstrukční rychlost do 45 kilometrů v hodině, a motocykly s maximálním výkonem 15 kW.

Majitelé silnějších čtyřkolek však často odmontovávají omezovače výkonu a potom své stroje přihlašují do kategorie R, což jsou pracovní stroje, ovšem bez omezení výkonu. Žádná změna legislativy, která by těmto podvodům zabránila, se ovšem podle stanoviska ministerstva dopravy v dohledné době nechystá.

Kolik je v Česku celkem registrováno čtyřkolek, není jasné. Je to proto, že se registrují do kategorie motocyklů. Cena čtyřkolek se pohybuje v desetitisících až statisících korun. Záleží na objemu, výkonu motoru a pochopitelně i na tom, zda je vozítko nové či ojeté.

Prodej motorových čtyřkolek v posledních letech roste tempem v desítkách procent ročně. Každý rok na českých silnicích podle odhadů prodejců přibude 4000 až 6000 strojů. Velkou část ale tvoří nejlevnější modely od čínských výrobců.