„Jednal jsem už s řadou starostů. Všichni mi tvrdili, že jim jde v první řadě o bezpečnost silničního provozu a až pak o výnosy do obecních rozpočtů. Jde-li jim skutečně o bezpečnost, nebude pro ně můj návrh nepřijatelný,“ řekl včera Právu Řebíček.

Jak dále prohlásil, za podmínky, že výnos z pokut bude příjmem státního, a nikoli obecního rozpočtu, je ochoten při projednávání návrhu zákona o policii v Senátu podpořit, aby měření rychlosti strážníkům přece jen zůstalo.

Řebíček také podporuje požadavek šéfa služby dopravní policie Martina Červíčka, aby městská policie nemohla měřit rychlost kdekoli, ale jenom na rizikových místech, schválených Policií ČR a ministerstvem dopravy (MD).

O tom, že Řebíček žádá záruky, aby obce přestaly kšeftovat s radary, informovalo Právo už 28. června. Nyní k tomu ministr ještě přidal podmínku, aby se obce zbavily peněz z měření rychlosti. To ovšem narazí na tvrdý odpor, protože městské a obecní úřady do pořízení radarů investovaly statisíce korun.

Chybná prý většina správních řízení

Ministerstvo dopravy však argumentuje i tím, že musí řešit stovky oprávněných odvolání řidičů proti správním řízením, jež byla s nimi vedena na základě podnětu městských policistů. „Zjistili jsme, že nevhodně bylo vedeno až 60 procent správních řízení,“ sdělil mluvčí MD Karel Hanzelka.

Současný postup velké části obecních policií podle MD poškozuje bodový systém a jeho preventivní funkci. Například za překročení povolené rychlosti v obci o méně než dvacet kilometrů v hodině, za což je v blokovém řízení pokuta 1000 korun a dva body, dochází ve správním řízení ke zneužívání kumulace až devíti shodných přestupků, které jsou s řidičem projednávány po mnoha měsících najednou.

„Městská policie vybere od řidiče pokutu 1000 Kč, ale ten netuší, že mu bude následně odečteno více než dvanáct bodů a odebrán řidičský průkaz. Strážníci také na rozdíl od Policie ČR nezřídka při kontrolách technického stavu vozidel požadují i výbavu, kterou zákon jako povinnou nepožaduje. Zbytečně jsou rovněž pokutováni řidiči, kteří náhodně ztratili registrační značku, či jim byla odcizena,“ vyčíslil Hanzelka poznatky ministerstva dopravy.

Langer: Strážníci by neměli číhat za bukem

Pochopení pro změny navrhované Řebíčkem má předseda KSČM Vojtěch Filip. „Podle analýzy, kterou dostal sněmovní výbor pro bezpečnost, se městské policie zabývají ze čtyřiceti procent měřením rychlosti místo toho, aby se věnovaly jiným problémům. Třeba aby se lidé nebáli chodit večer z kina či divadla a aby se na dětských hřištích nepovalovali zfetovaní mládenci či dívenky. Řebíček má tedy s požadavkem na legislativní změny v činnosti městské policie v podstatě pravdu,“ prohlásil v České televizi Filip.

Také podle ministra vnitra Ivana Langra (ODS) by doménou městské a obecní policie měl být veřejný pořádek, a ne aby číhala za bukem, měřila rychlost a vybírala od řidičů pokuty. „Radary potřebujeme mít na nepřehledných úsecích, u škol a podobně. Vzít ale zcela právo strážníkům měřit rychlost by ovšem příliš zahltilo dopravní policii,“ konstatoval Langer.