Hlavní obsah

Politici se přou, zda zruší limit u nehod

Právo, Jiří Novotný

Ve Sněmovně sílí hlasy, aby byl zcela zrušen škodní limit pro přivolání policie k nehodě. Policie by tak musela vyjet jen k nehodě, při níž se účastníci sami nedohodnou, kdo ji zavinil, nebo v případě, že dojde k újmě na zdraví či škodě na veřejném majetku.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Policisté by podle poslanců měli jezdit jen k nejvážnějším nehodám.

Článek

Vláda přitom v návrhu nového policejního zákona prosazuje, aby se škodní limit naopak zvýšil z nynějších 50 000 na 250 000 korun a aby byl řidič postihován za to, když policii přivolá na místo nehody při nižší škodě.

„Já si myslím, že řidič není schopen po nehodě odhadnout hmotnou škodu na autě nebo na obecním či státním majetku. Uvidíte prasklý nárazník a pokroucené plechy. Až později zjistíte, že byl poškozen také palubní počítač. Původně odhadnutá škoda pak rázem vyskočí o desítky tisíc korun,“ řekl v tomto týdnu ve Sněmovně při druhém čtení zákona o policii poslanec Jan Klas (ODS).

Podle vládního návrhu má být řidič pokutován, když škodu podhodnotí a policisty nepřivolá. Naopak při nadhodnocení škody mu má policie naúčtovat k úhradě náklady za výjezd k nehodě. Klas i někteří další poslanci žádají toto ustanovení z předlohy vypustit.

Že by měl být škodní limit pro přivolání policie k nehodě zrušen, uvedl už dříve ministr dopravy Aleš Řebíček. Přiklonil se tak k názoru expertů, podílejících se na přípravě velké novely zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Langer prosazuje limit sto tisíc

Stejný názor má exministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Ten nyní ve Sněmovně doporučil škodní limit ze zákona vypustit a naopak přidat ustanovení, že policie musí na místo nehody přijet i v případě, když její účastníci nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulého provozu na dané komunikaci.

Ministr vnitra Ivan Langer na zvýšení škodního limitu trvá. Zdůvodňuje to tím, že policie si musí uvolnit ruce a zbavit se části administrativní zátěže, která vyšetřování nehod provází. Také Langer ovšem připouští, že 250 tisíc je příliš mnoho a že by stačilo zvednout limit na sto tisíc.

Úkolu prosadit to dodatečně do předlohy zákona pozměňovacím návrhem se při druhém čtení ujal poslanec Tomáš Kladívko (ODS). Dále navrhl, aby policisté museli vždy přijet, když některý z účastníků nehody odmítne sepsat společný záznam, nebo z místa ujede.

Živná půda pro pojistné podvody

Pro zvýšení limitu jen na 100 000 korun je i Česká asociace pojišťoven (ČAP). „Vozový park v Česku je zastaralý. Kdybychom hranici posunuli až na 250 tisíc, dostala by se policie k minimu nehod a zbyly by v podstatě jen pojistné podvody,“ uvedl předseda ČAP Ladislav Bartoníček.

Podle Václava Špičky z Autoklubu České republiky vládní návrh skutečně připravuje živnou půdu pro další růst pojistných podvodů. „Kdyby se limit zvýšil na čtvrt miliónu, bylo by to víc, než činí totální škoda na zcela nové fabii v základní verzi,“ prohlásil.

Autoklub se obává, že pokud zákon policii umožní nevyšetřovat menší dopravní nehody, bude řidičům procházet bez postihu řada velmi vážných přestupků, jako je nevěnování se řízení vozidla, nedání přednosti v jízdě, či nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Právě tyto přestupky jsou jinak než v souvislosti s dopravní nehodou těžko prokazatelné.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám