Podle sociálnědemokratického poslance Jeronýma Tejce by se jednalo o soudní znalce nebo odborníky s koncesovanou živností. "V případě dopravní nehody by dorazili na místo, vše zadokumentovali a informovali pojišťovnu,“ řekl k tomu Tejc.

Podle něj by taková praxe vedla ke snížení pojistných podvodů, ale i k menšímu počtu výjezdů policie k nehodám. "Fungovalo by zde klasické tržní prostředí a zvýšená konkurence by navíc výrazně zkrátila dobu čekání na místě nehody,“ poznamenal poslanec.

Aby se zabránilo masivním pojistným podvodům, mohly by se podle stínového šéfa resortu vnitra za ČSSD Františka Bublana všechny nehody zároveň pro potřeby případné zpětné kontroly hlásit zároveň i na policii. "Ta by údaje pouze zaznamenala, ale pokud by to uznala za vhodné, mohla by na místo i vyjet. Zpětně by pak nebyl problém dohledat, jestli se ta příslušná havárie skutečně stala,“ vysvětlil Bublan.

Otevřelo by to prostor pro korupci, zní z ministerstva

Ministerský návrh zákona, který v současné době leží v parlamentu, nicméně počítá s tím, že méně závažné nehody bez zranění nebo velkých škod na majetku či životním prostředí by si šetřily samy pojišťovny. A k řešení z dílny ČSSD se resort staví poměrně rezervovaně.

"Podle mého názoru by taková praxe skýtala obrovský prostor pro korupci. Pojišťovna sama by měla mít zájem na nestranném a objektivním posouzení nehody,“ řekl k tomu Právu šéf ministerského odboru bezpečnostní politiky Martin Linhart.

Zároveň doplnil, že by navíc musel vzniknout nový byrokratický aparát, který by inspektory přezkušoval a kontroloval.