Hodinovou generální stávku 24. června organizuje Českomoravská komora odborových svazů (ČMKOS), která sdružuje 32 odborových svazů s asi 540 tisíci členy. Už od rána budou stávkovat zdravotníci. Chtějí protestovat proti reformám ministra zdravotnictví Tomáše Julínka (ODS), který chce zdravotní pojišťovny a univerzitní nemocnice převést na akciové společnosti.

Odbory vládu obviňují, že při současném růstu inflace přijala opatření, jimiž se reálně snížily platy ve školství, zdravotnictví i veřejné sféře, a chce dále "útočit" na jejich práva. Přejí si, aby vláda přehodnotila chystanou reformu veřejných rozpočtů.

K výstražné hodinové stávce se připojí také řidiči autobusů pražského dopravního podniku. Hodinu budou stávkovat i pracovníci autobusové dopravy v dalších velkých městech.

Stávka s největší pravděpodobností na hodinu zastaví i pražské metro. Přidají se i řidiči tramvají.

Přehled stávek na železnici od roku 1993
19. května 1993 - Do výstražné hodinové stávky železničářů organizované Odborovým sdružením železničářů (OSŽ) se zapojilo 217 železničních stanic. Důvodem vyhlášení byla výše mzdových prostředků na rok 1993 pro odvětví dopravy a přepravy.
4. února 1997 - Začala stávka železničářů, která měla trvat 48 hodin. Stávka ale byla několikrát prodloužena a skončila až 8. února. Hlavním organizátorem bylo OSŽ, které spolu s dalšími odborovými svazy působícími na železnici předložilo několik požadavků.
8. března 2000 - Výstražná patnáctiminutová stávka Asociace samostatných odborů (ASO) způsobila zpoždění vlaků. Výstražnou stávku vyhlásila ASO na protest proti neřešení sociálních problémů, za které označila nevyplácení mezd zaměstnancům, nezaměstnanost a strach z důchodové a sociální reformy. Stávka železničářů, kteří sami problém s vyplácením mezd neměli, byla solidární.
16. března 2006 - Půlhodinová polední stávka strojvedoucích na železnici ovlivnila pravidelnost železničního provozu jen minimálně. Zastavením provozu strojvůdci protestovali proti tomu, že by podle připravovaného zákoníku práce mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací.
22. května 2006 - Železničáři na devíti velkých nádražích v celé republice zdržovali odjezd některých vlakových spojů. Chtěli tak vyjádřit svou podporu zákoníku práce. Podle ČD neměl protest žádný dopad na zpoždění vlaků.

4. června 2008 - Federace strojvůdců se rozhodla, že během hodinové generální stávky 24. června zastaví vlaky. Důvodem je hlavně vládou připravovaná důchodová reforma. Na dalších 15 minut se provoz zastaví kvůli nesouhlasu s průběhem vyšetřování tragické železniční nehody v Moravanech na Pardubicku.

Zdroj: ČTK