Zatím je návrh na papíře. S registrem počítá bezpečnostní manuál pro fotbalové kluby, který vznikl v květnu na odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra. V pondělí o něm informovaly Lidové noviny.

„Je to pracovní verze, s níž se ještě bude pracovat. Kromě fotbalových klubů ji má k připomínkování ministerstvo spravedlnosti a další instituce,“ řekl Právu mluvčí ministerstva vnitra Vladimír Řepka.

„Když přijdete na Arsenal, všichni se chovají spořádaně a respektují instrukce pořadatelů. Na každé sedačce je totiž číslo, kolem kamery a všichni vědí, že na desítce sedí pan Novák. Když něco provede, dostane zaracha a dva roky se na fotbal nedostane,“ říká bývalý funkcionář pražské Bohemians Michal Vejsada.

Podobně má fungovat i český registr. Podle autorů návrhu mohou zpracovatelé budovat seznamy nežádoucích diváků, uchovávat jejich podobu zaznamenanou kamerovým systémem, předávat o nich informace jiným klubům nebo je dokonce zveřejnit.

Musí však ze zákona stanovit účel zpracování osobních údajů, splnit oznamovací povinnost vůči Úřadu na ochranu osobních údajů a informovat o všech opatřeních diváky v návštěvním řádu, na cedulích u pokladen a na zadní straně vstupenky.

Údaje z kamer jsou stále problém

Dosavadní plány narážely na nesouhlas Úřadu na ochranu osobních údajů. Ministerstvo vnitra řadu jeho připomínek akceptovalo, některé sporné body budou ale ještě předmětem dohadování.

„Nevadí nám, pokud budou kluby vést registry fanoušků, s nimiž byly na stadiónu přestupky řešeny. Neměly by ale obsahovat například biometrické údaje získané z kamer a jiné citlivé informace. O tom všem povedeme ještě debatu,“ řekl Právu ředitel Úřadu na ochranu osobních údajů Igor Němec.

„Pořadatelé mají např. možnost diváky legitimovat nebo je prohledávat,“ uvádí se v ministerském manuálu. Je také plně v jejich kompetenci konkrétní diváky na stadión nevpustit. „Neexistuje zákonem založené, a tudíž vymahatelné právo účastnit se sportovního klání jako divák,“ píší autoři předlohy.

Na druhou stranu doporučují klubům rozhodnutí o bezpečnostních opatřeních konzultovat s fotbalovými návštěvníky. Větší kluby by měly založit oddělení práce s fanoušky. „Mnohé evropské kluby na podobných pozicích zaměstnávají samotné fanoušky, kteří fungují jako prostředníci,“ píše se v textu.