Hlavní obsah

Pražské autobusy budou mít na semaforech přednost

– PRAHA
Právo, Jana Šprunková

Autobusy městské hromadné dopravy budou mít častěji zelenou. Hlavnímu městu přibylo pět desítek křižovatek, které jsou vybaveny tak, že umožňují autobusům podstatně plynulejší jízdu. Pro tramvaje je jich jen o pět více.

Foto: Právo

Článek

„Nyní doháníme dluh z minula, kdy jsme dávali preferenci především tramvajím,“ uvedl dopravní ředitel dopravního podniku (DP) Petr Blažek. V současné době je umožněn plynulejší průjezd 352 autobusům a 32 tramvajím. Tramvaje mají přednost na 113 z 209 světelných křižovatek, autobusy na jednašedesáti. Nově zavedené preference městské dopravy přišly asi na 60 miliónů korun, z nichž podnik uhradil 53, na zbytek přispěla EU.

Přednost autobusů je založena na rádiové komunikaci vozu s řadičem světelné signalizace. V praxi to funguje tak, že když je autobus zhruba 300 metrů od semaforu, může se rozsvítit zelená. Když podle jízdního řádu ale jede o něco dříve, naskočí zelená o něco později. Jak potvrdil odborník dopravního podniku na preference Jindřich Prior, pokud bude štrúdl aut delší než oněch 300 metrů, budou stát autobusy v kolonách stejně.

Preferování MHD podle Blažka má i ekologický dopad, auta budou do ovzduší vypouštět méně zplodin a tramvaje ušetří energii. „Tento systém nezdržuje individuální dopravu, ale urychluje ji,“ řekl Blažek. Teoreticky vzato si řidiči osobních aut mohou vytipovat cestu tak, aby se „svezli“ na zelenou s autobusem. Nebude to prý ale nic jednoduchého. „Musí se trefit do těch 300 metrů před ním a pak před ním také v každé zastávce zastavit,“ zpochybnil výhodnost takové operace Prior.

Jednou z cest, jak podporovat MHD, jsou i vyčleněné pruhy pro autobusy a oddělovací pásy pro tramvaje. Obojího je ale žalostně málo. Délka pruhů pro autobusy činí v celé metropoli jen sedm kilometrů, u tramvají je to o dva kilometry více.

Metrobusy

Přednost tramvají na křižovatkách funguje mechanicky. Když přijíždí ke křížení, sepne se kontakt a tramvaj má zelenou. Moderní systémy jsou založené na rádiovém signálu a než dostane tramvaj signál volno, vyhodnotí se i jízdní řád. Pokud jede dříve, musí si na zelenou počkat.

Podle Blažka byl prvním opatřením k preferenci dopravy obyčejný litinový, metr vysoký sloupek v Lidické ulici na Smíchově, který bránil parkování automobilů. „Po jeho instalaci projížděly tramvaje úsek za necelou minutu. Předtím trávily v kolonách deset až patnáct minut,“ řekl.

Už v příštím roce počítá město s vytvořením vysoce kapacitního autobusového tahu na trase Želivského–Jižní město. Projekt zahrnuje mimo jiné vyznačení vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy v délce zhruba pěti kilometrů a úpravu světelné signalizace ve prospěch preference autobusů na sedmnácti křižovatkách.

Organizátor pražské dopravy Ropid zpracovává studii na zavedení preferenčních opatření pro autobusy zatím v Chodovské ulici v Praze 10. Jedná se o kombinaci vyhrazených jízdních pruhů a jízdy autobusů po tramvajovém tělese. V této stopě vede také jedna z tras pro budoucí metropolitní linky neboli „metrobusy“.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám