„Nyní doháníme dluh z minula, kdy jsme dávali preferenci především tramvajím,“ uvedl dopravní ředitel dopravního podniku (DP) Petr Blažek. V současné době je umožněn plynulejší průjezd 352 autobusům a 32 tramvajím. Tramvaje mají přednost na 113 z 209 světelných křižovatek, autobusy na jednašedesáti. Nově zavedené preference městské dopravy přišly asi na 60 miliónů korun, z nichž podnik uhradil 53, na zbytek přispěla EU.

Přednost autobusů je založena na rádiové komunikaci vozu s řadičem světelné signalizace. V praxi to funguje tak, že když je autobus zhruba 300 metrů od semaforu, může se rozsvítit zelená. Když podle jízdního řádu ale jede o něco dříve, naskočí zelená o něco později. Jak potvrdil odborník dopravního podniku na preference Jindřich Prior, pokud bude štrúdl aut delší než oněch 300 metrů, budou stát autobusy v kolonách stejně.

Preferování MHD podle Blažka má i ekologický dopad, auta budou do ovzduší vypouštět méně zplodin a tramvaje ušetří energii. „Tento systém nezdržuje individuální dopravu, ale urychluje ji,“ řekl Blažek. Teoreticky vzato si řidiči osobních aut mohou vytipovat cestu tak, aby se „svezli“ na zelenou s autobusem. Nebude to prý ale nic jednoduchého. „Musí se trefit do těch 300 metrů před ním a pak před ním také v každé zastávce zastavit,“ zpochybnil výhodnost takové operace Prior.

Jednou z cest, jak podporovat MHD, jsou i vyčleněné pruhy pro autobusy a oddělovací pásy pro tramvaje. Obojího je ale žalostně málo. Délka pruhů pro autobusy činí v celé metropoli jen sedm kilometrů, u tramvají je to o dva kilometry více.

Metrobusy

Přednost tramvají na křižovatkách funguje mechanicky. Když přijíždí ke křížení, sepne se kontakt a tramvaj má zelenou. Moderní systémy jsou založené na rádiovém signálu a než dostane tramvaj signál volno, vyhodnotí se i jízdní řád. Pokud jede dříve, musí si na zelenou počkat.

Podle Blažka byl prvním opatřením k preferenci dopravy obyčejný litinový, metr vysoký sloupek v Lidické ulici na Smíchově, který bránil parkování automobilů. „Po jeho instalaci projížděly tramvaje úsek za necelou minutu. Předtím trávily v kolonách deset až patnáct minut,“ řekl.

Už v příštím roce počítá město s vytvořením vysoce kapacitního autobusového tahu na trase Želivského–Jižní město. Projekt zahrnuje mimo jiné vyznačení vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy v délce zhruba pěti kilometrů a úpravu světelné signalizace ve prospěch preference autobusů na sedmnácti křižovatkách.

Organizátor pražské dopravy Ropid zpracovává studii na zavedení preferenčních opatření pro autobusy zatím v Chodovské ulici v Praze 10. Jedná se o kombinaci vyhrazených jízdních pruhů a jízdy autobusů po tramvajovém tělese. V této stopě vede také jedna z tras pro budoucí metropolitní linky neboli „metrobusy“.