Dopravní expert Stanislav Huml se tak přidává na stranu těch, kteří by povolili práci takzvaných agentů-provokatérů, kteří by měli možnost odhalovat korupci například nabízením úplatků.

Čtenáři se ptali také na zvýšení rychlosti na dálnicích , které navrhují bněkteří poslanci ODS. "Je to trochu populistické a rizikové. Povolí se 150 a bude se jezdit 180," odpověděl Huml.

Stanislav Huml také odpovídal na dotazy, které se týkaly častého zneužívání takzvané blízké osoby ze strany řidičů. "Řešením je holandský model, kde je odpovědnost na majiteli vozidla. Posílají mu rovnou rozhodnutí o pokutě a on si to v rodině nebo firmě sám vyřídí s hříšníkem. Samozřejmě se nedávají trestné body," uvedl Huml.

Ministerstvo dopravy chce z nového zákona o provozu na pozemních komunikacích sporný paragraf o takzvané osobě blízké vypustit.

Podle Humla bodový systém funguje, ale dnes je ještě brzy, aby se jeho výsledky daly hodnotit. "Stále si myslím, že bodový systém jako takový má ambice dlohodobě počet mrtvých na silnici opravdu snížit. Hodnotíme jej stále ještě v době, kdy jeho účinnost plně nenastala."

Podskupina ministerstva dopravy navrhuje zavést nové bodované přestupky. Za bránění v předjíždění má být například šest bodů, za přejíždění z pruhu do pruhu bez blinkru dva body, stejně jako za nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.

Právě na bezpečnou vzdálenost mezi vozidly ale nemají odborníci jednotný názor. "Nevím, jak by ji česká policie mohla měřit," řekl nedávno Novinkám Huml.

Zlepšit by se měla i informovanost řidičů o přestupcích. Policie má nově řidiče informovat o překročení rychlosti dopisem, který by měl přijít co nejdříve od spáchání přestupku. Doteď se řidiči o přestupcích dověděli, až když byli předvoláni na policii.

BLOG: Odpustky, nebo útrpné právo?