"Před třiceti lety tu jiný premiér slavnostně otevíral severojižní magistrálu. Je mi opravdovou ctí vám tu oznámit, že ji z tohoto místa v dohledné době zase odstraníme,“ uvedl Topolánek ve svém projevu. To, že magistrála vede přes Václavské náměstí, označil za zločin, který je třeba napravit.

Budoucnost Václavského náměstí:. Budoucnost Václavského náměstí
„Memorandum o společném postupu vlády, hlavního města Prahy, ministerstva dopravy a ministerstva kultury umožní, aby centrum naší metropole opět plně sloužilo obyvatelům i návštěvníkům,“ dodal. Uvedl však, že memorandum není právně závazné. "Závaznost memoranda nemá žádnou právní sílu," řekl Topolánek s tím, že je to velmi silná politická proklamace.

Začne se v roce 2011

Magistrála přijde ve středu města o dva jízdní pruhy. Místo nynějších tří v každém směru bude mít dva. Řidiči budou moci podle radního Radovana Šteinera centrum objet po městském okruhu a magistrála se stane městskou třídou. Kapacita silnice by se snížila ze současných 85 000 na 50 000 automobilů denně. Celý prostor by se podle městských politiků "zlidštil".

Memorandum předpokládá i vybudování podzemního spojení Národního muzea s budovou bývalého Federálního shromáždění.

Budoucnost Václavského náměstí:. Budoucnost Václavského náměstí

Na nákladech se mají podílet všechny zúčastněné instituce, podle ministerstva dopravy by stavba tunelu neměla překročit deset miliard korun, oprava muzea se odhaduje na 4,5 miliardy korun. Stavební rekonstrukce bude zahájena v roce 2011 a její dokončení je plánováno na rok 2015.

"Takhle mimořádně nákladná a ambiciózní stavba přinese obrovské problémy," řekl pražský primátor Pavel Bém.