Pošta a celní správa proto na krizovém pracovišti v Košířích zvažují zavedení nepřetržitého provozu 24 hodin denně sedm dní v týdnu, řekl ředitel sekce mezinárodního provozu České pošty Petr Angelis.

"Věříme, že se nám společně podaří balíčky, dárečky, překvapení a podobně ze zahraničí doručit adresátům v co nejkratším limitu a bez problémů," uvedla mluvčí České pošty Dita Václavíková.

Podle ní se u prioritních balíků, které se doručují den po podání, může jednat o zpoždění jeden až dva dny, u obyčejných, kdy doba doručení není garantována, až o týden. Zdůraznila ale, že často naberou balíky zpoždění již v zahraničí a pozdní doručení tak není chybou České pošty.

Největší nárůst je u balíků z USA

Většina zásilek do i ze zahraničí prochází přes pražskou vyměňovací poštu Praha 120 v Košířích, kde v jednom objektu sídlí nejen Česká pošta, ale také Celní správa. "V posledních týdnech přestávají stačit čelit stálému nárůstu počtu balíků ze zahraničí. Mezi nimi jsou i zásilky podléhající proclení a právě doba jejich dodání se prodlužuje," řekl ředitel Celního ředitelství Praha Radek Kurka.

Zdůraznil, že prodlevy se týkají jen zásilek podléhajících celnímu řízení, mezi které nepatří například balíky z EU. "Největší nárůst je u balíků ze Spojených států," vysvětlil s tím, že pokles počtu těchto zásilek se neočekává.

Důvodem přívalu balíčků z USA je podle něj slabý a nadále klesající kurz dolaru a prudký rozvoj nakupování po internetu. "Není výjimkou, že ze zahraničí poštou putují nejen počítače a spotřební elektronika jako dřív, ale například i oblečení," upozornil.

„Od doby, kdy dolar klesnul pod 17 korun, zásilek přibylo neuvěřitelně,“ řekl Angelis.

Celníci zatím na vyměňovací poště od 1. května posílí o devět lidí, připouští ale, že stejně jako Česká pošta přistoupí na nepřetržitý provoz.

Vývoj počtu balíků a expresních zásilek (rok 2008)
původ
leden 2007
únor 2007 březen 2007 leden 2008
únor 2008
březen 2008
EU
3 353 3 034 3 5114 0453 7713 512
ostatní země 10 886 10 871 12 80916 56016 84817 452
zdroj: Česká pošta a Celní správa

Pošta také zřídila infolinku 257 019 256, která slouží pro poskytování informací o celních předpisech, případně o problematice celního řízení u poštovních zásilek.

Představitelé pošty i celníků vyzývají, aby lidé správně vyplňovali celní prohlášení. „V současné době u téměř 50 procent zásilek podléhajících celnímu řízení dochází k nesprávnému deklarování zboží,“ sdělil Kurka.