„Finanční náklady na tento projekt jsou obrovské, řádově o desítky procent vyšší, než jiné varianty. Ta cena se stala neúnosná, neustále se zvyšovala v průběhu vyjednávání,“ řekl Novinkám k požadavku ministerstva obrany jeho mluvčí Andrej Čírtek.

Podle něj by činily náklady na jednu letovou hodinu při využití stroje C-17 zhruba 1,15 miliónů korun, u současného programu SALIS, používajícího například letouny An-124 jsou náklady na jednu letovou hodinu 730 tisíc korun. V případě, že by Česko požadovalo 160 leteckých hodin, činily by náklady u letounů C-17do roku 2011 asi 1,5 miliardy korun.

Plán na nákup tří letounů C-17 je součástí projektu přibližně 15 států NATO. Ty chtěly tyto stroje společně nakoupit a provozovat. Nevýhodou přepravy na letounech C-17 je podle resortu obrany také to, že Česko pro přepravu materiálu do zahraničních misí využívá standardizovaných kontejnerů a palet. V projektu se však s těmito paletami a kontejnery nepočítá. "Museli bychom to překládat," řekl Petr Sýkora z tiskového oddělení ministerstva obrany.

Česko se vyjednávání o možném přistoupení k projektu účastnilo od roku 2006. Podle ministerstva z jednání o projektu odstoupilo již také Dánsko nebo Slovensko. Vojsko však nadále uvažuje o nákupu vlastních transportních letadel. Podle dřívějších informací přichází v úvahu několik variant obchodu. Češi by například kvůli nedostatku financí mohli za nepotřebné podzvukové letouny L-159 vyměnit dopravní letadla C-295M španělské firmy CASA. Zájem dodat letadla měla také italská společnost Alenia Aeronautica, která nabízí stroje C-27J Spartan.