Chystanou novelou zákona č. 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích to chce umožnit ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

„Pokud novela projde ve vládě i parlamentu, nabude účinnosti 1. července 2009. Teď projednáváme s ministerstvem financí, jestli má značka na přání stát deset či patnáct tisíc korun. Za běžné registrační značky, které jim přidělí úřad, však budou motoristé i nadále platit pouze správní poplatek 800 korun,“ řekl Právu tiskový mluvčí ministerstva dopravy (MD) Karel Hanzelka.

Na registrační značce na přání ovšem nepůjde změnit první tři znaky, což jsou dvě čísla a písmeno označující kraj, v němž je vozidlo zaregistrováno.

Jednička Eva
„Zbývající čtyři znaky budou na libovůli řidiče. Taková značka by mohla vyhlížet třeba takto: 2A2 EVA1,“ uvedl Hanzelka.

S nápadem, aby lidé mohli své auto odlišit netuctovou registrační značkou, přišlo poprvé ministerstvo dopravy už v roce 2001. „Tehdy jsme ale nakonec dospěli k závěru, že by se to státu nevyplatilo ani při poplatku 10 000 korun, o němž jsme uvažovali,“ vzpomíná Jaromír Schling (ČSSD), jenž resortu dopravy tehdy šéfoval.

Na otázku Práva, jestli je rozumné, že teď MD návrh oprášilo a snaží se ho prosadit, Schling odpověděl: „Nevidím v tom žádný zvláštní přínos. Výroba značek na přání bude nákladnou a komplikovanou záležitostí. Navíc si je zřejmě budou pořizovat pouze velmi majetní lidé.“

Slováci si už vybírají

Hanzelka je přesto přesvědčen, že značky na přání ve vládě i parlamentu projdou. Tím spíše, že novelou se mohou vyřešit některé problémy, které dnes řidiči se značkami mají. Úřady by podle MD například měly vydávat duplikáty za ztracené značky, aby lidé už nemuseli žádat o zcela nové číslo a měnit si doklady.

Ministerstvo dopravy připouští, že dopravní policie nebude ze značek na přání nijak nadšena. Že ale jejich zavedení neznamená velkou komplikaci, se podle Hanzelky prokázalo na Slovensku. Tam si takové značky mohou řidiči pořizovat za 4000 Sk.