Hlavní obsah

Školství: k profesi učitele by mohla stačit maturita

Právo, Marek Přibil

Chcete učit na základní škole, ale nemáte požadované vysokoškolské vzdělání? Nevadí. K výkonu učitelské profese bude zřejmě stačit pouhá maturita.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr školství Ondřej Liška (SZ)

Článek

Uvažuje o tom návrh novely zákona o pedagogických pracovnících z dílny ministerstva školství, které řídí Ondřej Liška (SZ). Právo má tento dokument, proti němuž už chystají děkani pedagogických fakult ostré protestní akce, k dispozici.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní varianty

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní variantyMinisterstvo školství však argumentuje v důvodové zprávě, jež je součástí návrhu, slovy, že v Česku učí zhruba 20 procent nekvalifikovaných učitelů.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní variantyMinisterstvo školství však argumentuje v důvodové zprávě, jež je součástí návrhu, slovy, že v Česku učí zhruba 20 procent nekvalifikovaných učitelů.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní variantyMinisterstvo školství však argumentuje v důvodové zprávě, jež je součástí návrhu, slovy, že v Česku učí zhruba 20 procent nekvalifikovaných učitelů. „Ti by byli bez uvedené úpravy nuceni přestat na konci roku 2009 vykonávat pedagogickou činnost. To by v některých regionech mohlo vést ke kolapsu určitých typů škol a školských zařízení,“ stojí ve zprávě.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní variantyMinisterstvo školství však argumentuje v důvodové zprávě, jež je součástí návrhu, slovy, že v Česku učí zhruba 20 procent nekvalifikovaných učitelů. „Ti by byli bez uvedené úpravy nuceni přestat na konci roku 2009 vykonávat pedagogickou činnost. To by v některých regionech mohlo vést ke kolapsu určitých typů škol a školských zařízení,“ stojí ve zprávě.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní variantyMinisterstvo školství však argumentuje v důvodové zprávě, jež je součástí návrhu, slovy, že v Česku učí zhruba 20 procent nekvalifikovaných učitelů. „Ti by byli bez uvedené úpravy nuceni přestat na konci roku 2009 vykonávat pedagogickou činnost. To by v některých regionech mohlo vést ke kolapsu určitých typů škol a školských zařízení,“ stojí ve zprávě. „Jak konkrétně toto řešení bude vypadat, je naprosto předčasné komentovat,“ řekla Právu mluvčí školství Kateřina Böhmová.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní variantyMinisterstvo školství však argumentuje v důvodové zprávě, jež je součástí návrhu, slovy, že v Česku učí zhruba 20 procent nekvalifikovaných učitelů. „Ti by byli bez uvedené úpravy nuceni přestat na konci roku 2009 vykonávat pedagogickou činnost. To by v některých regionech mohlo vést ke kolapsu určitých typů škol a školských zařízení,“ stojí ve zprávě. „Jak konkrétně toto řešení bude vypadat, je naprosto předčasné komentovat,“ řekla Právu mluvčí školství Kateřina Böhmová.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní variantyMinisterstvo školství však argumentuje v důvodové zprávě, jež je součástí návrhu, slovy, že v Česku učí zhruba 20 procent nekvalifikovaných učitelů. „Ti by byli bez uvedené úpravy nuceni přestat na konci roku 2009 vykonávat pedagogickou činnost. To by v některých regionech mohlo vést ke kolapsu určitých typů škol a školských zařízení,“ stojí ve zprávě. „Jak konkrétně toto řešení bude vypadat, je naprosto předčasné komentovat,“ řekla Právu mluvčí školství Kateřina Böhmová. „Varianty jsou pouze pracovní a v současné chvíli máme i další. Nyní probíhají odborné diskuse a semináře, které vyústí v návrh novely. Ten bude předložen do připomínkového řízení pravděpodobně začátkem května,“ dodala mluvčí.

„Středoškoláci mohou sice učit na základních školách i dnes, musejí však začít studovat, jinak je budou nuceni do roku 2009 opustit. Ale ministerstvo školství teď v jedné z variant novely navrhuje, že když bude středoškolák učit na škole pět let bez diplomu, získá tím kvalifikaci učitele,“ děsí se profesor Zdeněk Helus, proděkan Pedagogické fakulty UK v Praze. Děkani: ministerstvo degraduje učitele„Záleželo by pouze na řediteli, zda si učitele bez kvalifikace na škole ponechá, a to až do důchodového věku,“ řekl dále Právu Helus. Podle něj se ministerstvo školství tímto krokem zasazuje o naprostou degradaci profese učitele. „Místo toho, aby vláda učitelům přidala, chystá takováto opatření. Nekvalifikovaný učitel je holt levnější,“ hrozí se návrhu Josef Trna, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo: Jde o pracovní variantyMinisterstvo školství však argumentuje v důvodové zprávě, jež je součástí návrhu, slovy, že v Česku učí zhruba 20 procent nekvalifikovaných učitelů. „Ti by byli bez uvedené úpravy nuceni přestat na konci roku 2009 vykonávat pedagogickou činnost. To by v některých regionech mohlo vést ke kolapsu určitých typů škol a školských zařízení,“ stojí ve zprávě. „Jak konkrétně toto řešení bude vypadat, je naprosto předčasné komentovat,“ řekla Právu mluvčí školství Kateřina Böhmová. „Varianty jsou pouze pracovní a v současné chvíli máme i další. Nyní probíhají odborné diskuse a semináře, které vyústí v návrh novely. Ten bude předložen do připomínkového řízení pravděpodobně začátkem května,“ dodala mluvčí.

Oslovení děkani ale naopak tvrdí, že návrh novely již mají k dispozici a že připravují protestní vystoupení a semináře. „Ano, chystáme už prohlášení,“ uzavřel Helus.

Anketa

Může podle vás na základní škole učit i středoškolák bez diplomu s pětiletou praxí?
Ano, tak dlouhá praxe plně supluje vysokoškolské vzdělání
25,2 %
Ne, i na "základce" by měli učit pouze lidé s diplomem z vysoké školy
74,8 %
Celkem hlasovalo 16991 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám