Od začátku 90. let je totiž jištěna světelnou signalizací s vyšším stupněm zabezpečení. Právu to řekl Tomáš Krebs z Dopravního podniku města Liberec (DPML).

„V praxi to znamená, že pokud řidič na trať vyjede dříve a hrozila by nehoda, vypne se mu měnírna tedy napájení a tramvaj se ihned zastaví,“ řekl Právu Krebs. Tramvajová souprava se přitom zastaví bezprostředně poté, co tramvaj vyjede z výhybny.

„Podobné nehody, jako je ta ostravská, jsme tady měli v 70. a 80. letech, ale nebyly až tak tragické. Stávaly se prakticky každé dva roky. Důvodem bývalo selhání lidského faktoru, stejně jako je tomu třeba u řidičů aut,“ zmínil Krebs.

Právě četnost nehod a jejich následky vedly DPML v roce 1993 k zabezpečení trati, na níž se nachází celkem osm výhyben. Denně tramvaje přepraví mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou více než tisíc lidí.

V Praze jezdí po jednokolejné trase jen lanovka

Podle mluvčího pražského Dopravního podniku Ondřeje Pečeného v Praze žádná jednokolejná trať pro tramvaje není. „U Malostranského náměstí je takzvaná kolejová splítka, kdy koleje vedou těsně vedle sebe, ale ta je zabezpečena světelnou signalizací a rychlost je v místě omezena na 20 km v hodině. Řidiči tramvaje se také navzájem vidí,“ řekl Novinkám.

Po jediné pražské jednokolejné trati jezdí podle něj lanovka na Petříně. „Systém je ale vybaven speciálními výhybkami. To znamená, že tam, kde se trasa tramvají kříží, jsou dvě koleje a tramvaj vždycky může uhnout vpravo,“ vysvětlil Pečený.

O neštěstí v Ostravě čtěte:
V Ostravě se čelně střetly tramvaje, tři lidé zemřeli
Řidiči ostravské tramvaje hrozí za obecné ohrožení 10 let vězení
Zranění z nehody tramvají jsou mimo ohrožení života
Řidič tramvaje zatím nebude obviněn, čeká se na posudek
Ostravský dopravní podnik modernizaci tragického úseku odkládal
Řidič: Před nárazem jsem stačil jen vyskočit z kabiny