Řidič tramvaje zatím nebude obviněn, řekla mluvčí novojičínské policie Miroslava Michálková-Šálková s tím, že vzhledem k charakteru nehody potrvá prověřování delší dobu.

Podle bývalého ředitele ostravského dopravního podniku Františka Vaštíka, odvolaného letos v lednu, se chystalo zabezpečení úseku moderním zařízením.

"Přednost však vždy dostávala jiná místa, pro nás kritičtější. Nebyly peníze na všechno,“ řekl. Podle něj úsek v podniku považovali za bezpečný, „když se tam osmdesát let nestala žádná nehoda“.

Primátor: Dopravní podnik nebezpečí podcenil

"Osobně si myslím, že dopravní podnik nebezpečí velmi podcenil. Když něco funguje stejně od roku 1930, tak sice rozumím, že to někdo nepovažuje za důležité změnit, ale svědčí to o neprofesionalitě,“ řekl Právu ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).

"Tehdy jezdily jiné tramvaje a hlavně mnohem pomaleji a nyní přeci máme dvacáté první století a je ostudou, že tato trať byla jedinou v republice tak špatně zabezpečenou. Vyloženě si koledovala o tragédii,“ dodal primátor.

ČTĚTE TAKÉ: V Ostravě se čelně střetly tramvaje, tři lidé zemřeli

Vjezd na jednokolejku musí povolit dispečer

"Provoz na trati určitě obnovíme, ale řidiči z křížení tratí nevyjedou do té doby, dokud k tomu nedostanou povolení dispečera. A co nejdříve na trať nasadíme moderní technické zabezpečení, které by tramvaj na jednokolejku nepustilo, nebo by v případě nebezpečí vypnulo napájení,“ uvedl primátor Kajnar

Ředitel dopravního podniku by nyní podle něj měl okamžitě zadat audit bezpečnosti veřejné dopravy. Má se tak ověřit, zda šlo o jediné takto špatně zabezpečené místo v Ostravě.

V Dopravním podniku Ostrava se už v sobotu dopoledne sešla vyšetřovací komise, která upřesnila další postup vyšetřování a také navrhla první bezpečnostní opatření pro úsek, který není řízen žádnou světelnou signalizací ani výstražným zařízením.

"Dopravní podnik zavede pro řidiče ohlašovací povinnost. Bez souhlasu dispečera nebudou smět vyjet na danou trať,“ informoval drážní inspektor Petr Maikranz.

Bilance tragické nehody
Při nehodě zemřeli tři lidé a 49 bylo zraněno, z toho 15 těžce. Přímo na místě v troskách vagónů zahynul čtyřletý chlapeček a 79letý muž. Jeho 68letá manželka pak zemřela v noci v nemocnici i přes opakované oživování.

Inspektoři prověří obě tramvaje

Drážní inspektoři v pondělí provedou na místě nehody zkušební jízdu tramvajemi, aby odhalili okolnosti nehody. "Ověříme rozhledové poměry a zjistíme například, na jakou vzdálenost se mohli řidiči vidět,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Ve středu inspektoři prověří obě tramvaje, které byly podle předběžných závěrů technicky v pořádku. "Definitivně vyloučíme technickou závadu souprav jako možnou příčinu nehody a vyčíslíme škody, které odhadujeme na dva milióny korun,“ řekl mluvčí.

Místo tragické nehody:. Místo tragické nehodyfoto: Právo

Dodal, že poté bude inspekce zkoumat telefonní hovory a dokumenty, důležité pro ně budou výslechy zúčastněných osob. „Čekáme ještě na výsledek psychologického vyšetření řidiče, který nehodu zřejmě způsobil,“dodal Neusar.

Řidiči hrozí až 10 let vězení. Obviněn však ještě kvůli zdravotnímu stavu nebyl. Podle lékařů je na tom mladý muž fyzicky o něco lépe, ale jeho psychický stav se rychle zhoršil. Přes víkend o něj pečovali psychologové i duchovní.

ČTĚTE TAKÉ: Řidiči ostravské tramvaje hrozí za obecné ohrožení 10 let vězení