Poslanec za ČSSD Milan Urban ČT řekl, že na základě těchto informací je nutné, aby se sešel sněmovní výbor pro obranu.

Stošek je v současné době spolumajitelem firmy Cals servis, která poskytuje služby armádě i společnosti Tatra. Dohodu na odbornou pomoc při zprostředkování smlouvy o tatrovkách ale podepsal jako fyzická osoba. Tatra se mu zavázala provizi vyplatit jen v případě, že vláda osloví s nabídkou přímo ji. "Analyzoval a připravil jsem pro Tatru možnost této nové akvizice," vyjádřil se k tomu Stošek.

Kostelka o provizi nic neví

Exministr Kostelka, který působí jako velvyslanec v Moskvě, ČT řekl, že o provizi nic neví. "Pavla Stoška znám, ale nejsem si vědom, že by měl takovou smlouvu. O tatrovkách se mnou mluvil, ale to už byl jejich nákup vyřešená věc, protože my jsme na obraně nechtěli, aby je dodal zahraniční výrobce," sdělil.

Se Stoškem se během domlouvání kontraktu s Tatrou setkal také náměstek ministryně obrany pro vyzbrojování Jaroslav Kopřiva (KDU-ČSL). Ten potvrdil, že Stošek byl přítomen jednání, na které ho Tatra přivedla jako svého subdodavatele.

"Pokud existuje snaha vyplatit finanční prostředky za zprostředkování, tak o tuto částku by měla být snížena cena té dodávky," prohlásil náměstek. Ministerstvo obrany dříve odmítlo, že by při přípravě smlouvy o nákupu vozidel asistovala třetí osoba. Ve středu Tatru písemně vyzvalo, aby vysvětlila, zda je smlouva mezi Stoškem a firmou platná a účinná.

Tatra o provizi mlčí

Tatra odmítla dosud utajovanou provizi za vojenský kontrakt blíže komentovat.

Nákup nákladních tatrovek, které mají v armádě nahradit zastaralé "vétřiesky", se neobešel bez problémů. Vojsko mělo původně první vozidla obdržet již v listopadu. Zakázka se však kvůli nesrovnalostem, které vyšly najevo během testů automobilů, zpozdila. První vozidla proto vojáci převzali až koncem března. Automobilce nyní za zpoždění dodávky hrozí vysoká pokuta.