Článek
Za vypracování Akčních plánů snižování hlukové zátěže, které vyžaduje EK, je v případě dálnic, rychlostních silnic a železnic odpovědné ministerstvo dopravy, pro Prahu ji má vypracovat pražský magistrát. V případě Brna to je Jihomoravský kraj a v Ostravě kraj Moravskoslezský.
„Je velmi pravděpodobné, že odpovědné úřady tento termín nestihnou. Pak může následovat žaloba od Evropské komise u Evropského soudního dvora,“ řekl Právu Michal Bernard z Ekologického právního servisu.
Někde nestíhají
Například Praha již nyní přiznává, že se termín zřejmě splnit nepodaří. „Práce na plánech běží, ale problém je v tom, že je tam lhůta 45 dní pro vyjádření veřejnosti. Dokončení plánu se zřejmě protáhne,“ řekl Právu ředitel Odboru městského investora Jiří Toman.
Jihomoravský kraj je na tom podobně. Stěžuje si, že dostal chybně vypracované strategické hlukové mapy od ministerstva zdravotnictví, že kterých mají akční plány vycházet. „Plány jsme dostali s půlročním zpožděním a museli jsme požádat ministerstvo zdravotnictví o jejich doplnění. Z toho vyplývá, že se nepodaří akční plány vypracovat a předat včas,“ řekl Právu mluvčí Jihomoravského kraje Jiří Klement.
Moravskoslezský kraj naopak tvrdí, že termín stihne. „Pokud nevyvstanou jiné další okolnosti,“ upřesnila mluvčí Moravskoslezského kraje Barbara Odstrčilíková. Plán pro ministerstvo dopravy (MD) zpracovávají jeho podřízené organizace. I ty to prý zvládnou. „Do 30. dubna by měly plány být hotovy. Pak budou předloženy k připomínkám veřejnosti, takže termín 18. července bude dodržen,“ řekl Právu mluvčí MD Karel Hanzelka.
Miliónové pokuty
Pokud nebude mít všechny plány včas, může Evropská komise žalovat přímo Českou republiku. „Nejdříve komise pošle dvě upozornění a pak už následuje žaloba. Ta může padnout v řádu několika měsíců až jednoho roku od nedodrženého termínu. Pokuty jsou v těchto případech mnohamiliónové,“ vysvětlil Bernard.
Podle nedávno zveřejněných hlukových map je v ČR téměř 300 tisíc lidí rušeno ze spánku hlukem vyšším než 60 decibelů. Ekologové odhadují, že tento jev celkově trápí kolem půl miliónu Čechů. Varování zdravotníků a ekonomů jsou přitom jasná,¬ situaci je nutné urychleně řešit. Nabízí se přitom dobrovolná možnost obyvatel nechávat automobily doma a jezdit hromadnou dopravou až po nařízené kroky, mimo jiné přijetí směrnice o tichých pneumatikách nebo zvýšení investic do výstavby protihlukových stěn.