Svůj návrh Autoklub předložil v expertní komisi, ustavené ministrem dopravy Alešem Řebíčkem (ODS) k přípravě velké novely zákona o provozu na silnicích.

„Nestřízliví řidiči způsobují v Česku jen asi čtyři procenta všech nehod. Navíc v těch zemích, které uzákonily nulovou toleranci, jsou z hlediska statistik nehodovosti absolutně nejhorší výsledky,“ zdůvodnil návrh prezident Autoklubu ČR Roman Ječmínek.

Expertní komise zatím požadavek Autoklubu ze stolu nesmetla. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky však prakticky není šance, že se zrušení nulové tolerance v předloze novely nakonec objeví. „Kdyby se na tom komise shodla, bude to Řebíček vetovat,“ řekl včera Právu Hanzelka.

Šance až ve Sněmovně

Není ale vyloučeno, že se Autoklubu podaří přesvědčit část poslanců. Vždyť už v roce 2005 zazněly ve Sněmovně při projednávání dnes platného zákona o provozu na silnicích hlasy, že Česko by se mělo inspirovat státy, kde neexistuje nulový limit na alkohol za volantem.

Nulovou toleranci včlenili do své legislativy pouze ČR, Bělorusko, Estonsko, Chorvatsko, Maďarsko, Moldávie, Rumunsko, Rusko, Slovensko a Ukrajina. Naopak na Kypru je řidičům povoleno až 0,9 promile. Ve Velké Británii je limit 0,8 promile, v Německu 0,5 promile, v Polsku, Norsku a Švédsku 0,2 promile.

Sněmovna se novelou bude zřejmě zabývat ve druhé polovině letošního roku. Už dnes je jisté, že značných změn dozná bodový systém postihu motoristů, který neplní svůj základní cíl – výrazně snížit počet mrtvých na silnicích.

Za letošní první dva měsíce policie šetřila celkem 25 179 silničních nehod, při nichž bylo usmrceno 131 osob, o dvě více než ve stejném loňském období. Těžce zraněno bylo 462 lidí a 3092 jich utrpělo lehké zranění.

„Pod vlivem alkoholu bylo letos do konce února zaviněno 1040 nehod, tedy 4,3 procenta, a zahynuli při nich čtyři lidé,“ informovalo Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.

Tvrdší postihy než ve většině zemí EU

V Česku jsou za alkohol za volantem tvrdší postihy než ve většině ostatních zemí Evropské unie. Kromě pokut ve výši desítek tisíc korun a přidělení bodů je v ČR podle platné legislativy zahajováno s motoristou trestní řízení vždy, když se u něj zjistí více než 0,3 promile.

Takovou tvrdost prosadil do zákona o provozu na silnicích předchozí ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Jeho nástupce Řebíček z toho slevit nehodlá.

„Větší míra alkoholu negativně ovlivňuje schopnost řidiče reagovat na situaci v silničním provozu. Vyvolává únavu, snižuje jeho pozornost. Přehnaně naopak roste sebevědomí řidiče a jeho agresivita,“ připomněl Hanzelka.