Hlavní obsah

Informační systém na D1 funguje špatně, tvrdí odborníci

Právo, pch, jjí, jn

Čtvrteční kolaps na D1 obnažil v plném světle typický český Kocourkov. Soubor přenosového zařízení v podobě infotabulí a kamer, instalovaných na dopravní tepně, je nejen nedostatečný, ale také přinejmenším organizačně zvláštní. Obsluhuje se totiž z Ostravy, přičemž kontakt s Vysočinou je omezený.

Foto: Jiří Jíra, Právo

Nápis na informační tabuli je špatně čitelný.

Článek

„Problém se světelnými informačními cedulemi je v tom, že jich je jednak málo, a navíc na ně nelze umístit piktogramy, jako zákaz předjíždění, omezení rychlosti, které jsou mezinárodně srozumitelné,“ řekl Právu hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil (ODS).

Jiří Hörner, řídící důstojník Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina při čtvrtečních záchranných pracích na 100. kilometru dálnice, je nekompromisní. „Informační tabule jsou z mého pohledu neefektivní a fungují naprosto nedostatečně. Zejména zahraničním řidičům, kterých je na dálnici většina, česky psané vzkazy nic neříkají,“ připomenul Hörner.

Jak se Právo v pátek přesvědčilo, nejen že je na tabulích jen jednobarevný, tedy zvlášť při sněžení neviditelný text, ale navíc ne všechna písmena svítí celá, takže i v minimální rychlosti jsou i pro českého řidiče jen s obtížemi čitelná, pro cizince pak jsou samozřejmě naprostým rébusem.

Vyhovují, když se nic neděje

Podle záchranářů tabule dokážou přijatelně informovat o situaci na dálnici v dobách, kde se nic zásadního neděje. Pokud dojde jako ve čtvrtek k mimořádné události, cedule nedokážou k řešení problémů nikterak přispět. „Je jich zoufale málo, tři na každé straně Vysočiny v takové situaci nestačí. Přitom by dokázaly přinášet i opravdu cenné pokyny jak řidičům, tak nám v integrovaném záchranném systému,“ dodal Hërner.

Na stejnou notu mluvili na velkoberanovském oddělení dálniční policie. „Například i ty piktogramy byly záměrem od samého počátku. Vždyť minimálně polovina řidičů nákladních aut jsou cizinci,“ zlobil se jeden z policistů.

„Přitom použitá technologie by byla schopna reagovat na dění na dálnici i vývoj počasí určitě daleko pružněji. V případě, že je někde námraza nebo lokální sněhová bouře, určitě by systém mohl okamžitě snížit povolenou rychlost nebo zakázat předjíždění a přikázat kamiónům zůstat pouze v pravém pruhu,“ poukázal na možnosti systému Leoš Tržil, šéf jihomoravských dopravních policistů.

Ředitel republikové dopravní policie Martin Červíček rozhovoru pro Právo řekl, že úvaha na zavedení cedulí s piktogramy leží již nějakou dobu na stole. „Čtvrteční kalamita by mohla být větším impulsem k tomu, aby se ty cedule zavedly,“ zdůraznil.

O tom, co je na tabuli napsáno, navíc velkoberanovští policisté ani údržba dálnice nemají ani potuchy. Museli by si k tabuli sami dojet anebo zavolat do Ostravy.

Kamery budou od sebe 30 km

„Chápeme, že je to věc peněz, i když je pravda, že krajská studie se naplňuje pomaleji, než bychom si přáli,“ poznamenal hejtman na adresu odpovědného ministerstva dopravy, které slibuje, že ještě letos přibude na D1 množství kamer a patnáct proměnlivých informačních tabulí.

„Celý systém bude dokončen do konce roku 2009. Na dálnici D1 mezi Prahou a Kroměříží pak bude nejméně třicet světelných proměnlivých tabulí. Jedna od druhé tak nebudou od sebe vzdáleny více než třicet kilometrů," řekl včera Právu koordinátor realizace jednotného systému dopravních informací Jaroslav Zvára.

S rozšiřováním počtu tabulí a umísťováním dalších kamer začne Ředitelství silnic a dálnic o letních prázdninách. Do konce letošního roku by už tabulí na D1 mělo být jednadvacet.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám