Děti od první do deváté třídy, ale i studenti středních a vyšších odborných škol se budou od září učit, jak se mají zachovat při mimořádných událostech. Dozvědí se, co mají dělat, když najdou podezřelý předmět, co si mají sbalit při evakuaci a jak poskytnout první pomoc. Hodiny navíc školákům nepřibudou, kurz o ochraně člověka se bude prolínat různými předměty.

O něco déle budou muset ve škole zůstat osmáci a deváťáci. Do jejich rozvrhu jim přibude po jedné hodině. Bude na ředitelích škol, jaký předmět posílí. V některých školách chtějí tyto hodiny využít pro výuku cizího jazyka, matematiku, chemii, informatiku a další předměty. Ministerstvo chce hodinami navíc docílit toho, aby žáci na druhém stupni základních škol nezaostávali příliš za svými vrstevníky z víceletých gymnázií.

Od září ministerstvo také zahájí experiment, který by měl pomáhat rozvoji mimořádně nadaných dětí. Začne fungovat síť psychologů, kteří spolu se školou talentovanému dítěti vytvoří individuální program pro předmět, v němž vyniká. Na pěti desítkách základních škol se bude druhým rokem testovat rámcový vzdělávací program, který by měl v budoucnu nahradit direktivní osnovy.