"Návrhy na změnu zákona o platech vždy narazily na neochotu samotných poslanců omezit si vlastní výhody," uvedla Reedová.

Ta staví svoji kritiku na rozhodnutí obvodního soudu Prahy 1 v kauze, ve které se soukromý autobusový dopravce Student Agency soudil se dvěma poslanci o to, zda je oprávněné, aby je vozil zdarma. "Soudkyně rozhodla, že jakýkoliv soukromý subjekt, tedy ani dopravce, nemůže být nucen poskytnout službu bezúplatně," řekla náměstkyně.

Reedová proto minulý týden poslala oficiální dopis řediteli Dopravního podniku, ve kterém ho požádala, aby bezplatnému cestování zákonodárců zamezil.

"Stačí patřičně instruovat revizory a samozřejmě před tím informovat Parlament České republiky. Pokud to povede k soudnímu sporu nebo si poslanci a senátoři uvědomí neudržitelnost situace a změní i zákon, není podstatné. Důležité je, abychom jednali, nikoliv jen apelovali,“ dodala náměstkyně.

Dvořák chce vyčkat na změnu zákona

Radní včetně primátora se podle Reedové shodli, že tento nárok je neoprávněný, náklady na cestování poslanců a senátorů by měl nést stát. "Bezplatné jízdné má zákonodárcům zaplatit zaměstnavatel, nikoliv subjekty jako je například Dopravní podnik hl. m. Prahy,“ vysvětlila Reedová.

"Myslím, že je potřeba vyčkat zrušení nebo změny zákona," sdělil Dvořák.

Pokud zastupitelé schválí návrh na změnu příslušného zákona, poputuje k poslancům do Sněmovny. Prakticky totožný návrh podal opoziční zastupitelský klub SNK-ED před dvěma lety. Zastupitelé jej tehdy drtivou většinou schválili, jen jeden se zdržel. Předlohu podpořila i vláda. Sněmovně ale pak skončilo volební období. "Legislativní iniciativa se v minulosti trošku rozpustila a spadla pod stůl kvůli volbám," vysvětlila Reedová.

Za dopravu neplatí čeští poslanci a senátoři, soudci ústavního soudu i europoslanci. Před rokem 1989 výhod mohli využívat například i zaměstnanci magistrátu.