Statistiky ukazují na celkový pokles tísňových telefonátů, a to o 1 208 876 ve srovnání s rokem 2006. Trend hasiči přičetli jistému poklesu ve zneužívání linek.

Největší počet hovorů na tísňové linky přitom v roce 2007 zaznamenali 18. ledna, kdy přijali 25 583 hovorů, tedy téměř 18 za minutu. V tento den řádil v ČR orkán Kyrill, jenž učinil z ledna nejrušnější měsíc roku. Nejmenší provoz pak byl na linkách v září.

Operátoři loni na 112 uskutečnili také 117 tisíc telefonátů v jiném jazyce, než je čeština. Zhruba polovina z nich byla v angličtině, necelá třetina v němčině a desetina v ruštině.

Problém s omyly

Hasiči i přes určitý pokles zneužívání linek upozornili, že na lince 112 tvoří omyly a zlomyslné hovory celých 80 procent telefonátů. Přes veškerá opatření vyloučit poplašné zprávy loni po oznámeních zbytečně vyjeli k 570 případům, v roce 2006 to bylo 588.

„Lidé by si měli uvědomit, že při volání na 112 není nikdo anonymní. Vyspělá technologie umožňuje nejen zjistit přesně místo, odkud dotyčný volá, ale i jeho číslo,“ uvedl ředitel odboru operačního řízení generálního ředitelství hasičů Luděk Prudil.

Za zneužití tísňové linky hrozí pachateli pokuta až do 10 tisíc korun. Některé případy lze klasifikovat jako trestný čin šíření poplašné zprávy nebo trestný čin znemožnění funkce obecně prospěšného zařízení. Vedení hasičů by navíc rádo do budoucna tresty zpřísnilo.

Češi na špici EU

Povědomí o jednotném evropském čísle 112 je v ČR ale velmi dobré, zjistil to nedávný průzkum Eurobarometr. Plných 52 procent českých respondentů si na linku vzpomnělo, což je nejlepší výsledek v Unii hned po Polsku a Lucembursku. V průzkumu zcela propadli Řeci se čtyřmi procenty nebo Italové a Britové, shodně se šesti procenty.

Více než polovina Čechů se pak podle výzkumu domnívá, že obyvatelstvo je o existenci linky 112 informováno dostatečně, zatímco průměr EU je 27 procent.

Přijaté telefonáty   
RokCelkemLinka 112Linka 150
20074 661 1913 923 652737 539
20065 870 0675 052 836817 231

 Zdroj: Hasičský záchranný sbor ČR