Výsledky, které tento týden ETSC představil, se týkají statistik za rok 2006. V první skupině se umístily Švýcarsko, Dánsko, Nizozemsko a Velká Británie. V těchto zemích zemřeli za rok na dálnicích v průměru méně než dva lidé na miliardu vozidlových kilometrů, tedy kilometrů, která vozidla za rok opravdu ujela.

Česká republika skončila ve třetí skupině, kde za rok 2006 zemřelo více lidí na dálnicích než je průměr v Unii (3,7 mrtvých), ale méně než šest. Patří do ní také Izrael, Rakousko, Norsko, Belgie, a Itálie.

Počet mrtvých na dálnicích za rok 2006 (na miliardu vozidlových kilometrů)
skupinapočet mrtvých
Švýcarsko, Dánsko, Nizozemsko, Velká Británieméně než dva
Švédsko, Francie, Irsko, Německo, Finsko
mezi dvěma a čtyřmi
Izrael, Česko, Rakousko, Norsko, Belgie, Itáliemezi čtyřmi až šesti
Portugalsko, Španělsko mezi šesti až osmi
Slovinsko, Maďarsko
více než osm
zdroj: Evropský výbor bezpečnosti v dopravě

"V Evropě existují co do dálniční bezpečnosti velké rozdíly, mezi nejhorší a nejlepší zemí je to šest bodů. Například riziko, které podstupuje člověk cestující po dálniční síti z Londýna do Budapešti v Belgii nebo Rakousku je více než dvojnásobný oproti Británii. (...) V Maďarsku je to pak až o čtyřnásobek více," uvedla zpráva.

Nejvíce lidí zemře na slovinských a maďarských dálnicích

Nejhorší je podle zprávy situace ve Slovinsku a v Maďarsku, kde na miliardu vozidlových kilometrů zemřelo v průměru více než osm lidí.

Slovinsko je ale spolu se Švýcarskem v čele skupiny zemí, ve kterých se počet mrtvých každým rokem (od roku 1997 do roku 2006) snížil nejvíce, a to o skoro 10 procent. Česko se nachází zhruba uprostřed statistiky, každým rokem se počet mrtvých poklesl o asi šest procent, což je zhruba průměr EU.

Za rok 2006 zemřelo na evropských dálnicích 3 270 lidí.foto: PRÁVO/Michaela Říhová

Průzkum uvádí, že za rok 2006 zemřelo na evropských dálnicích 3 270 lidí, což představuje asi osm procent z celkového počtu mrtvých na silnicích (39 251).

Počet mrtvých na českých dálnicích klesá pomalu

Evropská unie si určila cíl zmenšit počet mrtvých na silnicích mezi lety 2001 a 2010 o polovinu. To znamená, že každým rokem by měla tato čísla klesnout alespoň o 7,4 procenta. Takové kritérium splňují pouze Francie, Rakousko, Dánsko a Belgie. Česko se pohybuje jen kolem jednoho procenta. Naopak počet mrtvých roste v Řecku, Švédsku, Maďarsku a Slovinsku. Celoevropský průměr je kolem pěti procent.

“V posledních letech se mnoho zemí snaží upozorňovat řidiče na důležitost dodržování bezpečnostní vzdálenosti. V České republice ale bohužel každé třetí auto jedoucí po dálnici tuto vzdálenost nerespektuje,” řekl Vojtěch Eksler z Centra dopravního výzkumu.