„Dodavatel se tomu zásadně nebrání. Aby to proběhlo co nejtransparentněji, tak je potřeba vydefinovat, jakým způsobem se to bude zkoušet a kde,“ řekl Barták.

Ke zkouškám by mělo dojít do poloviny roku. „Vzhledem k tomu, že se počítá s nasazením této techniky, ať už bude od jakéhokoli výrobce, v příštím roce, tak si myslíme, že by měly začít zkoušky tohoto typu do poloviny tohoto roku,“ dodal Barták.

Zbrojovka jednání zatím nechtěla komentovat.

Podle Bartáka nebyly závady na strojích malicherné a zrušení kontraktu bylo oprávněné. „Neshody byly závažnějšího charakteru než nefungující klimatizace, koroze či chybějící držák,“ řekl Barták. Dodal, že o konkrétních vadách mu zakazuje mluvit obchodní tajemství.

S jiným dodavatelem zatím nejednají. „Kdyby si dodavatel ale kladl nesplnitelné podmínky, půjde ministerstvo obrany cestou nového kontraktu,“ poznamenal Barták.

Spekuluje se o úplatku

Miliardový kontrakt vzbuzuje emoce. Poslanec ČSSD Antonín Seďa se ve čtvrtek během jednání sněmovního výboru zeptal Bartáka, co ví o úplatku, o který si měl americkému majiteli Steyru podle médií říci jeden ze zaměstnanců ministerstva obrany. Než dostal Barták slovo začal ho hájit šéf výboru Jan Vidím (ODS), který se s Bartákem přátelí. Podle něj by Seďa pokud má informace o korupci, udělal lépe, kdyby to nahlásil policii.

Podle Bartáka jsou informace o korupci lživé. „Je to holý nesmysl, aby někdo ovlivňoval kontrolní zkoušky, zajímavější by se bylo zeptat, jak to bylo na začátku, než teď, když taháme horké kaštany. Určitě takové indicie existují,“ uved Barták.

Jednání po vypovězení smlouvy jsou podle něj hodně nervózní a tvoří se kolem nich spekulací. „Vzhledem k tomu, že byl okolo značný šum, tak jsme požádali, zda-li by pro větší transparentnost byl přítomen americký velvyslanec, americká ambasáda s díky odmítla,“ uvedl Barták. Dodal, že do 5. března, jak to určila vláda, by mělo o dalším postupu být jasno.

Dodávka tatrovek

Poslanci ve čtvrtek jednali také o dodání 556 tatrovek za 2,6 miliardy korun. Také kopřivnická zbrojovka má v dodávkách skluz, ale ministerstvo obrany na rozdíl od Steyru kontrakt nevypovědělo a první dodávka aut by měla proběhnout do konce března.

Podle ministerstva neshody s Tatrou byly v daleko menší míře než s rakouskou firmou. „Nám bylo vysvětleno, že rozdíl je v tom, že u tatrovek byly neshody v kontrolních zkouškách odstraněny, jediným nedostatkem bylo nedodání v termínu. U transportéru to bylo nedodání v termínu plus neodstranění nedostatků,“ řekl k dodávce nákladních aut Vidím.