Soud nařídil hlavnímu městu, aby do jednoho roku snížilo hladinu hluku v dotčených bytech na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů mezi 22 hodinou a 6 hodinou ráno, tak jak to stanovují hygienické normy. Zrušil tak rozhodnutí obvodního soudu z loňského dubna, který žádost zamítl. Je tak možné, že kauza ovlivní další podobné případy.

Žalobci se domáhají nároků oprávněně. Jejich požadavky lze podle soudců zrealizovat dříve než v roce 2012, kdy se má dostavět městský okruh, jak navrhl právní zástupce. Pokud město do roka žádné změny neudělá, hrozí mu pokuta. Město se proti rozsudku zřejmě odvolá.

První civilněprávní žalobu na magistrát jako vlastníka pozemní komunikace podali vlastníci téměř tisíce bytových jednotek. Obyvatelé se opírají o čtyři nezávislé znalecké posudky a měření hluku, podle kterých dosahuje hluk z projíždějících aut téměř 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci. Základní hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci. „Jsme moc rádi, máme po patnácti letech šanci, že budeme zase někdy klidně spát,“ uvedla jedna z dotčených občanek Helena Hoření.

Lidé z okolí magistrály si přejí od magistrátu komplexnější řešení nezákonného hluku. „Máme obavy, že se hluk z dopravy zhorší potom, co budou dostavěny všechny kancelářské budovy a obrovská parkoviště, řešení nelze odkládat,“ uvedla Květoslava Veselá. V plánu je se i odbočovací pruh na Pankrác.

Ochranný tunel

Jednou z navrhovaných variant je vybudování ochranného tunelu z tvrzeného skla, podobného jaký je například v Řepích. „Je to sice nejdražší, ale nejúčinnější. Mohli by se na tom finančně spolupodílet developeři kancelářských budov v lokalitě. Další řešení vidíme v důslednější regulaci dopravy zavedením mýtného, snížení rychlosti v lokalitě nebo snížení počtu jízdních pruhů,“ uvedla Alžběta Rejchertová ze sdružení Občanů postižených severojižní magistrálou.

Alternativou pro postižené je také výměna oken v postižených bytech za taková, která hluk nepropustí. Do výměny takových oken investuje například radnice Prahy 2.
Ta také minulý týden městu navrhla na základě studie Ústavu dopravního inženýrství řešení, jak by bylo možno hluk na magistrále v úseku mezi Nuselským mostem a I.P.Pavlova zklidnit.