Je to v Česku vůbec poprvé, co mají ČD platit krajské samosprávě za zpožďování vlaků. Vedení Olomouckého kraje původně požadovalo po Českých drahách sankci ve výši 5,454 miliónu korun za zpožďování vlakových spojů základní dopravní obslužnosti, na jejichž provoz kraj ČD přispívá.

Pokutu se krajští radní rozhodli udělit za období od ledna do konce září minulého roku, přičemž při stanovení její výše vycházeli z podkladů od Českých drah, které samy informovaly o 216 případech zpoždění vlaků.

V úvahu přitom vedení kraje bralo jen ty spoje, které se opozdily o více než 15 minut, a to prokazatelně vinou ČD.

Při pátečním jednání vyšel kraj firmě vstříc tím, že se rozhodl akceptovat nově předložená odůvodněním některých zpoždění. Z původního seznamu, na základě kterého byla pokuta vyměřena, jich tak vypadla zhruba polovina.

Dohodu bereme jako vstřícný krok, říkají Dráhy

K dohodě však ani při pátečním jednání nedošlo o výši pokuty, kterou se ČD trvale snaží zmírnit. „Českým drahám vadí zejména tzv. jednotková sankce, což je pokuta za jedno zpoždění nad 15 minut ve smlouvě vyčíslená jako jedno promile měsíčně kalkulovaných zálohových plateb, tedy asi 25 tisíc korun. Obě strany se však zavázaly, že do konce února dospějí k dohodě i v této záležitosti a podepíší novou smlouvu na rok 2008,“ sdělil Právu mluvčí olomouckého hejtmanství Tomáš Kocych.

„Problém ve vztahu k Českým drahám, tedy zpožďování vlaků a následné špatné vykazování zpoždění, máme zájem vyřešit cestou jednání, ne soudním sporem. Není totiž cílem Olomouckého kraje získávat milióny od drah na pokutách za zpožděné vlaky. Snahou je, aby spoje jezdily na čas. Dnešní jednání vyřešilo jen polovinu sporných bodů,“ řekl po schůzce s generálním ředitelem ČD hejtman Kosatík.

„Dnešní dohodu s Olomouckým krajem bereme jako vstřícný krok. Jednání bylo vedeno korektně a profesionálně. Ve vztahu k vykazování zpoždění musím přiznat, že to byla trochu chyba zaměstnanců Českých drah, kteří nedostatečně odůvodnili některá sporná zpoždění. Zbývá dojednat výši pokuty tak, aby byla podle našeho názoru spravedlivá. Určitě však platí, že tam, kde se prokáže naše pochybení, jsme připraveni nést kůži na trh,“ uvedl Bazala.

Méně zpoždění?

„Z udělování sankcí nemáme radost, ale situace v drážní dopravě zajišťované ČD se v posledním období stávala z hlediska dodržování schválených jízdních řádů téměř kritickou. V některých případech docházelo pro velké zpožďování některých vlaků i k jejich úplnému odřeknutí, a tudíž vůbec nevyjely. Snad povede pokuta v Českých drahách k zamyšlení se nad touto situací,“ poznamenal už dříve krajský radní Polášek (ODS). Například v květnu mělo podle něj zpoždění delší než 15 minut téměř 60 vlaků, v září bezmála 50.

Mezi hlavní příčiny zpožďování osobních a spěšných vlaků patří např. poruchy, případně pozdní přistavení hnacích vozidel, pozdní nástupy vlakového personálu či technické závady na vlakových soupravách.

Olomoucký kraj letos poskytne ČD na zajištění základní dopravní obslužnosti v regionu 312 miliónů korun, což je o devět miliónů korun více, než loni.