"Vyhlášení stávky zatím trvá," řekl po jednání s vedením podniku ČTK předseda Federace řidičů tramvají Antonín Dub. Požaduje, aby s federací jednali o srovnání mezd zástupci hlavního města. "Pokud nás někdo z města, kompetentní tyto věci rozhodnout, nevyzve do nedělního večera k jednání, 6. ledna nevyjede jediná tramvaj," uvedl Dub. Jmenoval radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS), primátora náměstka Petra Hulinského (ČSSD) a primátora Pavla Béma (ODS).

Dopravní katastrofa

Vyhlášení půldenní výstražné stávky řidičů tramvají považuje předseda Odborového svazu pracovníků dopravy silničního hospodářství a autoopravárenství Jan Rejský za legitimní a oprávněný krok. Odborníci však hrozí, že stávka bude pro pražskou hromadnou dopravu znamenat katastrofu. Podle Jana Adámka z Ústavu dopravního inženýrství by stávka vyvolala dopravní kolaps. Tramvaje denně přepraví 1,06 miliónu cestujících. Tento počet platil v době, kdy plně fungovalo metro. V současnosti je nápor na tramvajovou dopravu ještě vyšší.

Proč stávka?

Stávka by měla být ukončena v poledne 6. ledna. Řidičům tramvají vadí, že nejsou odměňování stejně jako řidiči autobusů. Požadují proto, aby vedení Dopravního podniku od 1. ledna letošního roku srovnalo jejich platové tarify s řidiči autobusů a zároveň všem řidičům tramvají vyplatilo rozdíl v platech zpětně k 1. červenci roku loňského. Federace připravovala protestní akce již na začátek loňského září. Srpnové povodně ale jejich záměr překazily. "Federace nechtěla zneužívat katastrofální dopravní situace v Praze, a proto protesty odložila," napsali její představitelé v prohlášení, které poskytli ČTK.

Nespokojenost s odměnami

Řidiči tramvají se přitom na konci listopadu za nasazení při povodních, stejně jako řidiči autobusů a manuálních pracovníků odštěpných závodů, dočkali mimořádné odměny. "Celková suma vyplacených odměn by měla činit přibližně devět miliónů korun," sdělila tehdy mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová s tím, že odměny se týkají asi 4300 lidí. Jeden zaměstnanec tak v průměru dostane 2093 korun hrubého. Ani s tím však nebyli spokojeni. "Dělá to tak 1500 čistého, to je normální sváteční šichta. Prostě výsměch," reagoval tehdy šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub.