"Nejprve počkáme na další krok. (Češi) ještě neřekli, zda vypíšou nové výběrové řízení ve stejném rozsahu, nebo zda změní velikost či pravidla zakázky," citovala Wiitakorpiho finská tisková agentura STT.

"To, že transportéry potřebujeme, je evidentní. To, že skladba může být jiná, to věděli podle mě i ti, kteří to schvalovali před námi," řekl Topolánek po středečním zasedání vlády. Také poslanci sněmovního výboru pro obranu předpokládají, že nyní čeká politiky i vojáky nové kolo diskusí o tom, kolik a jakých transportérů vlastně česká armáda potřebuje.

Patria postoupila do závěrečného kola tendru na nové transportéry společně s rakouskou firmou Steyr. Zakázku za více než 20 miliard korun ale nakonec loni získal rakouský koncern, který patří americké společnosti General Dynamics.

Steyr však podle ministerstva obrany neplnil závazky vyplývající ze smlouvy, neboť nestihl včas dodat první část bojových vozidel. Česká vláda proto na pátečním uzavřeném jednání rozhodla od jednoho z největších projektů v historii české armády odstoupit.

Vláda bude chtít po rakouské firmě kompenzaci

Topolánek dále uvedl, že mluvit o dalším postupu je předčasné, více podle něj ukáže analýza, kterou ministerstvo obrany předloží vládě do konce ledna. Premiér řekl, že ihned po vypovězení smlouvy bude Česko jednat s rakouskou zbrojovkou i jejím americkým majitelem o sankcích vyplývajících z vypovězení smlouvy.

"Byly porušeny podmínky smlouvy, neměli jsme jinou možnost," soudí ministerský předseda. Uvědomuje si, že takový razantní krok může mít určité dopady. "Máme odvahu dělat podobné kroky. Kéž by naši předchůdci dělali totéž," poznamenal.

Zástupci firmy Steyr budou o vypovězení zakázky ve čtvrtek jednat v Praze na ministerstvu obrany. Podle prohlášení svého mluvčího se "nehodlají jen tak lehko vzdát".

Do hry se vložili i rakouští ministři

Jako hotovou věc nevnímá krok české strany ani rakouský ministr hospodářství Martin Bartenstein. "S Českem se musí vést další rozhovory," komentoval současnou situaci. Rakouský ministr obrany Norbert Darabos řekl, že ztráta zakázky by byla pro rakouský podnik těžkou ranou. Dále prohlásil, že šlo zvláštní verzi strojů vyvinutých speciálně pro ČR. "V Rakousku žádné problémy s jejich kvalitou nejsou," dodal.

Původně měla společnost Steyr prvních 17 transportérů Pandur předat české armádě do konce listopadu, dodávka se však zpozdila kvůli nesplnění 24 z 93 smluvních bodů.

Armáda bude nadále používat staré transportéry OT-64

Nové transportéry měly mimo jiné nahradit zastaralé transportéry OT-64. Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka budou tyto stroje sloužit vojákům i nadále. Na začátku roku měli vojáci celkem 580 bojových vozidel, mezi něž patří pásové i kolové stroje.

Finská firma si na výběrové řízení v ČR stěžovala u českého antimonopolního úřadu, ten se však odmítl tendrem zabývat. Proti tomuto rozhodnutí podala Patria rozklad a současně adresovala stížnost Evropské komisi. Letos v březnu však veškeré své právní kroky proti českému ministerstvu obrany zastavila. Patria získala v nedávné době zakázky na dodávku transportérů pro Slovinsko a Chorvatsko.