„Zrušena byla dosavadní pásma pro výpočet základního jízdného. To se nyní bude počítat, stejně jako slevy, ze skutečného počtu ujetých kilometrů. Zároveň jsme zrušili příplatky na vlaky vyšších kategorií EuroCity a InterCity, což cestující jistě uvítají,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Dráhy budou denně vypravovat 8374 vlaků. Z toho 7600 osobních, 436 rychlíků, 241 spěšných vlaků, 26 expresů, 45 spojů EuroCity a Intercity, 20 rychlovlaků SuperCity Pendolino a šest nočních EuroNight. Ve vnitrostátní dálkové dopravě pojedou z Prahy na jižní Moravu dva nové expresy – Šohaj do Veselí nad Moravou a Mojmír do Luhačovic. Pět přímých rychlíků bude nově obstarávat dopravu mezi Prahou a Železnou Rudou.

Dráhy s novým jízdním řádem zavádějí totální zákaz kouření. Kuřáci si tedy nebudou smět cigaretu zapálit ani v jediném z vlaků. Když bude kuřák ve vlaku či na peróně přistižen s cigaretou, může dostat přirážku k jízdnému až 500 Kč. Průvodčí to ale většinou budou řešit stokorunovou pokutou.

Na Ústecku ruší spoje

Lidé protestující proti zrušení železniční dopravy na některých místech Ústeckého kraje se v sobotu naposledy vydali na cestu vlaky, které od neděle již nebudou jezdit. Ústecký kraj totiž u Českých drah některé spoje neobjednal, přestane se jezdit na trase z Čížkovic na Litoměřicku do Obrnic u Mostu i na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde kraj také vlaky neobjednal.

Dráhy od neděle omezí také množství spojů mezi Žatcem a Podbořany, vlaky z Chomutova do Vejprt pojedou pouze o víkendu. Celkem dráhy v kraji ujedou o šest procent méně kilometrů než dosud, což je největší pokles v Česku.

Ústecký kraj se rozhodl, že místo vlaků nasadí autobusy. Podle vedení kraje jsou levnější a ekologičtější, než staré vlakové soupravy.