Vše začalo již pověstným útěkem ekonomů před právníky a pokračovalo nestandardním průběhem ekonomické transformace. Podezření z nekalého prorůstání politických a ekonomických struktur, leckdy hraničícího až s korupcí, lze zaznamenat od nejnižších úrovní až po nejvyšší stupně státní správy. Potvrzení či vyvrácení těchto podezření je úkolem orgánů činných v trestním řízení, v něž mám plnou důvěru. Paralelně se standardními vyšetřovacími postupy je však nutné podporovat veškeré součásti veřejné kontroly a vytvářet klientelismu nepřející politické klima.

Střet s klientelistickými tendencemi, paralyzujícími běžné politické procesy a znedůvěryhodňujícími politiku v očích veřejnosti, je jiný než klasický souboj vlády s opozicí a vede napříč politickým spektrem. Úspěšně vyústí jedině ,podaří-li se vytvořit dostatečně silnou pomyslnou antiklientelistickou koalici zahrnující nejen stávající vládní koalici, ale i příbuzně uvažující politické a občanské skupiny. Tento spor nenahradí ,a nahradit ani nesmí normální střety politických koncepcí. Musí jim však předcházet, aby mohly probíhat v transparentním a kultivovaném rámci.

Politici obhajující nebo přímo realizující systém poskytování výhod, služeb či protislužeb podezřelým partám zejména z ekonomické sféry musejí být odkázáni do minulosti, bez ohledu na to, jedná-li se o ministry, poslance či obecní zastupitele. Jakmile se tak stane, bude mnohem jednodušší sestavovat po volbách stabilní vládní většinu a bude výrazně pravděpodobnější, že parlamentní debata nad návrhy zákonů - například o majetkových přiznáních - proběhne věcně, bez postranních vlivů.

Důsledněji bude potírána ekonomická kriminalita, tunelářské aktivity, obchodování s informacemi, dynamičtěji bude probíhat reforma justice. Skončí doba pokládání základů pro mezinárodní arbitráže, jež citelně otřásají státní pokladnou. A v neposlední řadě kvalitní zákon o veřejných zakázkách omezí korupci.

Zcela zásadní je zprůhlednění mediálního prostředí. Politologové již dlouho opakují, že kvalita demokracie ve vyspělých zemích je přímo závislá na míře plurality televizního trhu. Veškeré pokusy o monopolizaci postavení určitých ekonomicko-mediálních uskupení musí být odraženy. Proto vládní strany nejdříve přistoupily k personální obměně mediálních rad, kam nominovaly vážené a nezávislé osobnosti. K odpolitizování trhu s elektronickými médii by následně měla přispět projednávaná novela mediálního zákona.

Respektovaná a nezávislá média jsou přirozeným partnerem pro rozvoj politické etiky. Dvojnásob záleží na efektivní práci stabilizovaných veřejnoprávních sdělovacích prostředků, oproštěných od tlaků politických i ekonomických.

Věřím, že voliči ještě nejsou otupělí, že nezlomili nad námi politiky definitivně hůl a že jsou schopni - nejdříve již příští rok ve volbách do Evropského parlamentu a následně ve volbách do krajských zastupitelstev - ocenit snahu o položení čistých, etických základů pro budoucí politické bitvy.

Na březnovém sociálně demokratickém sjezdu jsem se opakovaně přihlásil k vizi společnosti osvobozené od korupce a zákulisního rozhodování. Doufám, že k jejímu prosazení najdu dostatek spojenců. V zájmu české pověsti v integrující se Evropě, ale i našeho klidného svědomí.

Autor je předsedou vlády a ČSSD

PRÁVO 4. srpna