Hlavní obsah

Lidé už poslancům nasbírali peníze na tramvajenky

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Premiér Mirek Topolánek, několik jeho ministrů a šéf ČSSD mají své sponzory. Lidé z podnětu sdružení Milujeme naše poslance nasbírali peníze, za něž jim koupí předplacené kupóny na městskou dopravu.

Článek

"Peníze máme na účtu, nyní se musíme dohodnout, jakým způsobem tramvajenky politikům předáme," řekl Právu zakladatel sdružení Martin Maděra. Jako svého politika si vybral Paroubka. Maděra uvedl, že za peníze, které již občané zaslali, zakoupí tzv. přenosné kupóny po 560 korunách, které jsou dražší, neboť neobsahují rodná čísla držitele. Jsou to 30denní kupóny s volitelným začátkem doby platnosti.

Iniciativa svou sbírkou upozorňuje na to, že zákonodárci pobírají peníze na dopravu a současně mají veřejnou dopravu ze zákona zdarma. Organizátoři doufají, že se politici zastydí a výhodu si zruší. Své sponzory mají ministři a zároveň poslanci Ivan Langer, Jiří Pospíšil (ODS), Daniel Petruška, Jan Bürgermeister (všichni ODS), dále zelení Martin Bursík, Kateřina Jacques , lidovec Miroslav Kalousek a soc. dem. Hana Orgoníková, Miloslav Vlček a David Rath.

Politici se smějí

A co na to říkají sami politici, kteří již mají svého sponzora? Iniciativu berou povětšinou jako recesi, avšak příspěvek odmítají. "Příspěvek nepřijmu, nepotřebuji ho, mám služební auto," řekl Právu Kalousek. Připomněl, že již dříve zrušení duplicit v zákoně o platech ústavních činitelů neúspěšně navrhoval. Ministr financí chápe tento krok jako recesi: "I tak je možné vyjádřit svůj občanský postoj."

Za legraci to považuje také Langer, který by peníze za tramvajenku raději poslal nadaci Bezpečná Olomouc. Stejně jako jeho stranický kolega Bürgermeister i Langer tvrdí, že poslanci mají natolik slušné příjmy, že bezplatnou veřejnou dopravu nepotřebují. Právě v tom je podle Maděry smysl sdružení, které chce politiky přimět k tomu, aby si bezplatnou veřejnou dopravu, zakotvenou v zákoně, zrušili. Na dopravu totiž poslanci i senátoři dostávají měsíčně až 34 200 tisíc korun čistého.

"To, že nejsme schopni si v parlamentu tuto výhodu dlouhodobě zrušit, mě trápilo už jako člena pražské samosprávy," tvrdí Bürgermeister s tím, že pražští členové samosprávy zadarmo už nejezdí, takže nechápe, proč zdarma jezdí poslanci. Dodal, že by si klidně tramvaj zaplatil. "Ale teď neplatím, protože tu výhodu požívám. Nehraju si na hrdinu kvůli dvacetikoruně," řekl Právu.

Změna zákona v nedohlednu

Např. Bürgermeisterovi přispěl na kupón student Ondřej Rejžek. "Byla to velmi výrazná postava na pražském magistrátu, která měla co do činění s pražskou hromadnou dopravou, tak proč nesponzorovat takového bohatého pána. Ať se zamyslí, jestli to potřebuje od takového chudého člověka, jako jsem já," řekl Právu ke Rejžek.

A poslanec mu přes Právo vzkázal, že se s ním rád setká, a slíbil, že částku ztrojnásobí a dohodnou se, kam peníze pošlou. Se svým sponzorem je pak ochotna se setkat také Orgoníková (ČSSD). "Ať se za mnou zastaví v královéhradecké kanceláři a já ho pozvu na večeři," vzkázala.

Jenže zdá se, že lidé budou nuceni se na poslanecké tramvajenky skládat ještě dlouho. Ačkoli šéf Sněmovny Miloslav Vlček (ČSSD) již před dvěma měsíci veřejně slíbil, že navrhne zrušení bezplatné veřejné dopravy, zatím nepochodil. "Pan předseda to navrhoval již dvakrát ve svém klubu, avšak ten mu návrh vrátil s tím, že by měl být komplexní," řekl Právu Vlčkův mluvčí Tomáš Vyšohlíd. A právě s odkazem na potřebu komplexního řešení v parlamentu zatím vždy skončily všechny snahy zrušit neodůvodněné výhody politiků. "Jsem skeptický," řekl Právu Rath k novým vyhlídkám. Sám prý si městskou dopravu platí, když ji někdy využije.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám