"Tato možnost existuje, my s ní pracujeme a zvažujeme, jak naložit se situací, která ještě nenastala," řekl Kopřiva v narážce na skutečnost, že kvůli problémům při zkouškách transportérů nedodrží firma termín dodávky. Výsledkem kontrol je, že ve zhruba čtvrtině případů stroje značky Pandury nevyhověly.

Jde přitom o jednu z největších armádních zakázek za více než 23 miliard korun, kterou podepsal ještě bývalý ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU).

Steyer nestihne termín

Podle smlouvy měl Steyer dodat 17 transportérů do konce listopadu, avšak již nyní je jisté, že se to nepodaří. "Je jasné, že termín dodávky nebude dodavatelem dodržen," dodal Kopřiva. Podle něj tak automaticky 1. prosincem začne nabíhat penále, jehož výši ale odmítl sdělit s odkazem na obchodní tajemství.

Kopřiva nevyloučil, že pozdní dodávka ovlivní akceschopnost armády. Ta totiž podle dostupných informací počítá s nasazením těchto vozidel pro některé zahraniční mise, ještě před tím by je ale chtěli vojáci využít k výcviku.

Mnozí poslanci považují tuto zakázku za špatnou, předseda výboru Jan Vidím (ODS) dokonce nevyloučil, že by mohl v polovině ledna příštího roku navrhnout ukončení tendru. I kdyby se na tom ale nakonec výbor shodl, pro ministerstvo obrany to není závazné.

Zpozdí se i armádní tatrovky

Armáda se potýká s problémy také při další zakázce, kterou jsou lehké nákladní automobily od Tatry Kopřivnice. I v tomto případě podle Kopřivy hrozí, že slíbených 27 prvních vozidel nedostanou vojáci letos včas.