Tento záchranný pás pro neukázněné motoristy schválila ve středu Sněmovna při třetím čtení vládního návrhu novely zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Pokud novelu podpoří i Senát a podepíše prezident Václav Klaus, nabude účinnosti od 1. září 2008.

A jak to pak bude v praxi vypadat? Řidič podá na příslušný obecní úřad písemnou žádost o odečtení tří trestních bodů. Doloží to potvrzením, že v některém ze středisek, jež budou zřízeny v každém kraji, právě absolvoval školení bezpečné jízdy. Ke dni ukončení školení však nesmí mít v registru zaznamenáno za přestupky víc než 10 bodů.

Body už má půl miliónu řidičů

Když tyto podmínky splní, úřad mu tři body umaže. Podle odhadu odborníků může stát jednodenní školení kolem čtyř tisíc korun.

Bodový systém byl v Česku zaveden 1. července 2006. K letošnímu 30. září mělo na svém kontě nějaký bod už 526 248 řidičů a o řidičský průkaz přišlo po dosažení dvanáctibodové hranice 3156 motoristů.

Platný zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že za každý rok jízdy bez odhaleného přestupku budou řidiči automaticky odepsány čtyři body.

Možnost odepisovat si navíc body i školením prosadil do vládního návrhu novely zákona poslanec Karel Sehoř (ODS).

Měření by se změnilo v honbu za ziskem

Ve Sněmovně ve středu naopak neuspěl další Sehořův pozměňovací návrh, aby rychlost vozidel mohly legálně měřit soukromé firmy na základě živnostenského povolení a smlouvy uzavřené s městským či obecním úřadem.