"Tato povinnost připadá na krajské samosprávy a nikoli na stát," rozhodl soud ve vůbec nejstarším projednávaném plenárním případu. Ústavní soud upozornil, že lékařská pohotovost je součástí další zdravotní péče a nelze ji oddělit. Když tedy kraj má na starosti další části zdravotní péče - zřizuje například nemonice - měl by organizovat i pohotovost.

Námitka kraje, že pohotovost by měl mít na starost stát, je prý podobná, jako kdyby kraje, na které přešlo zřizování středních škol, vedly spor, zda mají zajišťovat učení matematiky, řekl předseda ÚS Pavel Rychetský.

Jen Jihomoravský kraj dotuje ročně pohotovosti desítkami miliónů korun, v dalších krajích je situace podobná. Pokud by Ústavní soud rozhodl ve prospěch samospráv, chtěly peníze využít jinak.

Vleklý spor

Návrh jihomoravských zastupitelů původně řešil jeden ze tříčlenných senátů Ústavního soudu. Kompetenční spor však poté jako zvláště složitý problém převzalo patnáctičlenné plénum, které tvoří všichni soudci.

Rozhodnutí se odkládalo i kvůli tomu, že soud svého času nebyl kompletní a plénum se nemohlo scházet.