V odborné komisi mají zasednout experti z dopravy (zástupci ČESMADu, autoškol, vysokých škol, policie...) i politiky. Svou účast přislíbili za své strany i Pavel Hojda (KSČM) a stínový ministr dopravy Roman Onderka (ČSSD). Podle Řebíčka by měly být návrhy na úpravy připravené do konce roku a změny vstoupí v platnost 1. ledna 2009.

Řešení finty s "osobou blízkou"

Problém s termínem "osoby blízké" by mělo vyřešit přesunutí řešení z oblastí trestního řízení do přestupkového. To by znamenalo, že přestupek by se řešil s majitelem automobilu, nikoliv s řidičem.

Ovšem takový systém by musel vést ke zrušení bodů, protože například firmě body přidělit nelze.

Ministr vidí rezervy v práci policie 

Jako velký problém vidí Řebíček i práci dopravní policie, která podle něj nepůsobí jako preventivní skupina. To však odmítl šéf dopravky Martin Červíček, který upozornil na to, že policii chybí 26 procent lidí, což se podepisuje na výsledcích.

Červíček zároveň řekl, že jako zástupce policie by sám uvítal zvýšení hranice bodů na 18 a přehodnocení některých přestupků.

Dopravní odborník a bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml ale konstatoval, že se policie soustřeďuje pouze na takové přestupky, které jsou pro ně nejjistější, a na ostatní nedbají.

Podle statistiky policie za poslední rok rozdala nejvíce pokut za nepřiměřenou rychlost (44 procent) a za zanedbání povinností řidiče, jako je nepřipoutání či nerozsvícená světla (27 procent). Naproti tomu kontrola předjíždění v zákazech či přejezdu kolejí i přes výstražný signál se podílí na statistice jen pěti procenty.

Pojišťovny musí platit

Všichni diskutující se shodli na nutnosti zvýšení hranice škody, od které dopravní nehody vyšetřují policisté. Zdůraznili přitom potřebu tlačit na leasingové společnosti, které nesmí finančně zvýhodňovat havárie vyřešené policisty.

Další velkou změnou by bylo opětovné vytvoření bezpečnostního preventivního fondu, do kterého by jedním procentem přispívaly pojišťovny a leasingové společnosti. Ten by sloužil pro financování preventivních opatření, jako jsou dětská dopravní hřiště nebo dopravní osvěta. Takový fond přitom fungoval do roku 1993.

Na zákazu kamiónů na silnicích není shoda

Co strana, to jiný názor. Taková je situace v rámci řešení omezení jízdy kamiónů na českých silnicích během víkendů. Zatímco ČSSD je podle Onderky jednoznačně pro celovíkendové omezení, KSČM podle Hojdy vidí možnost pouze v rozšíření omezení i na prázdniny vánoční.

ODS by zase nerada viděla radikální zamezení jízdy kamiónů v ČR po celý víkend. Omezila by jen nejfrekventovanější hodiny.

Podle Stanislava Humla by bylo nejúčinnější vznést požadavek v rámci Evropské unie na sjednocení této doby, čímž by se problém vyřešil pro všechny státy najednou.

Kapsch dál v jednání

Zástupci ODS, KSČM i ČSSD se shodli, že třetí dodatek, který se nyní projednává s provozovatelem mýtného, firmou Kapsch, je spíše opravou původní smlouvy. Ta má otevřít dveře do další fáze zpoplatnění silnic, především na dalších 100 km dálnic a silnice první třídy. Nikdo necítí problém v tom, že by svázalo firmu Kapsch se stavbou mýtného i na další etapy.

Všichni se navíc shodli na rozšíření zpoplatnění mýtným i pro automobily od 3,5 tuny výš.