"Nemáme moc možností si vyskakovat," řekl novinářům náměstek ministra obrany Jiří Váňa v narážce na finanční situaci armády. Zopakoval, že rozhodující pro výběr stroje bude cena, neboť armáda má do roku 2007 na toto dočasné řešení jen 1,5 miliardy korun ročně.ˇ

Do této ceny se musí vejít veškeré náklady na dvanáct strojů s dalšími dvěma výcvikovými. Není přitom rozhodující, zda nám spojenci letadla jen zapůjčí, anebo prodají. Později má mít armáda na stíhačky k dispozici 3,5 - 4 miliardy ročně.

"Budeme čekat, s jakou nabídkou jaká země přijde," prohlásil Váňa. Nabídky by měly být uzavřeny na konci října, vláda by pak měla rozhodnout koncem listopadu.

Ve hře jsou starší letadla typu F-16, F-18, Mirage, Gripen a Tornado, které by měly český vzdušný prostor chránit do roku 2009 až 2010, než bude rozhodnuto o nákupu nových supersoniků. Váňa však nevyloučil, že zájemci mohou přijít i s jinými typy.

Američané favority?

Náměstek ministra na otázku novinářů, zda některá ze zemí je již nyní favoritem, uvedl, že nikoli. Podle zdrojů z obrany ale k favoritům patří USA s nabídkou starých typů F-16. Důvod je jediný: USA již od roku 1995 pomáhají české armádě svými finančními programy. Ty sice již měly skončit, ale údajně se uvažuje o jejich prodloužení. Ročně na ně Američané vyčleňují kolem 25 miliónů dolarů (zhruba 650 miliónů korun).

"Americkou nabídku půjde těžko přebít," řekl Právu zdroj obeznámený se situací. Typ F-16 je nejpravděpodobnější z toho důvodu, že náklady na provoz patří i přes jeho stáří k nižším. Částku 1,5 miliardy korun ročně totiž armáda musí rozdělit na provoz, školení pilotů, servis atd.

Podle odborníků se může stát, že některé země budou ochotny letadla poskytnout zcela zdarma a budou očekávat, že si tak zlepší pozici pro budoucí výběrové řízení na nové stíhačky. Váňa však odmítl spojovat dočasné řešení s definitivním.

Vstřícnost v nabídkách může spočívat i v tom, že letadla, která jsou ve hře, zmíněné státy ve své výzbroji nepotřebují. "Letouny, které poptáváme, totiž v mnohých státech vyřazují," řekl Právu dobře informovaný zdroj. Připustil, že F-16 starších typů označují letci za šrot, nicméně v situaci, kdy životnost MiG-21 končí v roce 2005, nemá Česko moc na výběr.