"Zcela nově budou řidiči od 22. srpna muset počítat s tvrdým postihem za chybějící, zakrytou, nečitelnou nebo jinou než přidělenou registrační značku. Za to bude roční zákaz řízení a pokuta až 10 tisíc korun," řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Karel Hanzelka.

Vítanou změnou naopak je, že pokuta až 50 tisíc korun přestane hrozit cyklistům a ostatním řidičům, kteří sami sobě způsobí při nehodě újmu na zdraví. Řidič, jenž zraní sobě blízkého člověka, se na přání postiženého bude moci vyhnout trestu. A Česká pošta přijde také o výjimku, která jejím vozům umožňovala zastavit i tam, kde je to pravidly zakázáno.

MD připouští, že vzhledem k tragickému vývoji nehodovosti v ČR by byly potřebné mnohem zásadnější změny motoristické legislativy. Vždyť za letošních prvních sedm měsíců zemřelo na silnicích 612 lidí, o pětinu více než za stejné loňské období. Jen za uplynulý víkend zahynulo při dopravních nehodách 13 lidí. Přitom od 1. července 2006 je v Česku zaveden bodový systém postihu neukázněných řidičů, který měl počet mrtvých podstatně snížit.

Co se od 22. srpna změní v pravidlech
Za neoprávněné stání na parkovišti pro invalidy už nepůjde udělit roční zákaz řízení. Zůstane však pokuta až 10 000 Kč.
Pokuta až 50 000 Kč už nebude hrozit cyklistům a ostatním řidičům, kteří sami sopbě způsobí při nehodě újmu na zdraví.
Zruší se výjimka pro řidiče poskytující poštovní služby.
Za chybějící, zakrytou, nečitelnou či jinou než přidělenou registrační značku bude roční zákaz řízení a pokuta až 10 000 Kč. Body se za to ale udělovat nebudou.

Řebíček chce znát Červíčkovy názory

Na otázku, co s tím hodlá MD dělat, odpověděl Hanzelka: "Začneme s přípravou velké novely zákona o provozu na silnicích. Počkat ale ještě musíme na bilanci nehodovosti za oba prázdninové měsíce."

Ministr dopravy Aleš Řebíček se chce co nejdříve sejít s novým šéfem dopravní policie ČR Martinem Červíčkem, který 17. srpna vystřídal v této funkci Zdeňka Bambase. Dopravní policie totiž už vypracovala vlastní návrh změn v motoristické legislativě. V září pak MD ustaví odbornou komisi, v níž kromě ministerských úředníků budou zástupci policie, autoškol, silničních dopravců i dopravní experti z vysokých škol.

"Není vyloučeno, že v příštím roce předloží Řebíček vládě návrh zcela nového zákona o provozu na pozemních komunikacích," uvedl Hanzelka.

Na dotaz, zda MD nadále uvažuje o takových kontroverzních změnách, jako je neomezená rychlost na vybraných dálničních úsecích, či zvýšení hranice pro automatické odnětí řidičského průkazu z 12 na 18 bodů, Hanzelka odpověděl:

"Neopouštíme nic, ale nejprve to musí důkladně posoudit zmíněná komise."

Potíže s výmluvami na osobu blízkou

Největší podíl na vážných dopravních nehodách i udělených bodech mají mladí řidiči s krátkou praxí za volantem. MD proto uvažuje o zavedení řidičáku na zkoušku. Ten by obdrželi absolventi autoškol jenom na dva roky. Definitivu by pak získali pouze v případě, že ve zkušebním období neporuší často dopravní předpisy.

MD chce rovněž dosáhnout, aby se řidiči nemohli vyhýbat postihu tvrzením, že vůz neřídili oni, ale osoba jim blízká.

"Budeme to konzultovat s Ústavním soudem. Například policie navrhuje, aby statut osoby blízké zůstal jen pro trestné činy, a za běžné dopravní přestupky byl při nezjištění řidiče postihován vlastník vozidla," informoval Hanzelka.

Ministerstvo dopravy se ovšem netají tím, že velká novela zákona o provozu na silnicích bude během na dlouhou trať. S opravdu zásadními změnami motoristické legislativy lze tedy reálně počítat nejdříve v roce 2009.