Hostivařská firma měla dodávat nápravy a převodovky a tím získat nemalý díl z celkové ceny 2,6 miliardy korun.

Na začátku týdne se podle informací Práva sešli předseda dozorčí rady Pragovky Petr Ptáček a šéf Tatry Ronald Adams. Ten hostivařské automobilce nabídl - buď bude odebírat komponenty na nápravy pro jiné tatrovácké auto, nebo továrnu v Praze-Hostivaři koupí.

Praga odmítla

Oba účastníci schůzku potvrdili. "Vaše informace jsou pravdivé, setkal se pan Adams s panem Ptáčkem. Návrh vychází z celkové strategie rozvoje Tatry," vzkázal Právu Adams.

Zástupci Pragy se vyjádřili podobně. "Mohu potvrdit, že jsme se setkali. Pan Adams mi nabídl, že Pragovku odkoupí. Důrazně jsem to odmítl. Dnes je mi jasné, proč nás Tatra vyloučila z dodávek v projektu T-810 pro českou armádu. Chtěla nás dostat do kolen a potom skoupit za babku, " sdělil Právu Ptáček.

Kopřivnickou firmu nyní vlastní skupina investorů v čele s americkými manažery Tatry.

Smlouvu na nákup vozů podepsalo ministerstvo obrany s Tatrou v prosinci minulého roku. Pragovka přitom patřila mezi pět subdodavatelů, kteří byli ve smlouvě vyjmenováni a kteří měli zaručený podíl na dodávkách. Tatra totiž získala kontrakt pro armádu bez výběrového řízení jen za příslib, že se na výrobě budou podílet české firmy.

Dva měsíce nato Tatra obranu požádala o vyřazení Pragovky ze seznamu. Ministerstvo, aniž by hostivařskou automobilku jakkoli kontaktovalo, Tatrovce vyhovělo.

Rozhodčí soud do konce září

Spor se brzy dostal dokonce i na jednání branného výboru Sněmovny a vlády. Ministerstvo obrany se tehdy bránilo závazkem Tatry, že změna subdodavatele neovlivní kvalitu auta ani termín dodání. Automobilka také slíbila, že podíl českých komponentů zůstane stále okolo 80 procent.

S tím nesouhlasí někteří poslanci ani Pragovka. Argumentují, že například kabinu, motor a nově i převodovku bude dodávat francouzský Renault.

Podle finančního ředitele Tatry Igora Vlčka neuzavřeli s Pragou přímou dohodu a nebyli tak ničím vázáni. Důvodem podle něj byla také nespokojenost s kvalitou dodávek.

Ptáček oponuje tím, že měli s Tatrou podepsanou exkluzivní smlouvu již z dřívějška a že výhrady kopřivnické továrny byly bezpředmětné či účelové. Pragovka spočítala jen přímé ztráty na vývoj, materiál, výrobu modelů na 30 miliónů korun.

Kdo z nich má pravdu by měl do konce září rozhodnout rozhodčí soud.

Vidím se zlobí: Jak za raného kapitalismu

Předseda sněmovního výboru pro obranu Jan Vidím (ODS) Právu řekl, že chování Tatry je znepokojující a hraničí s porušením dobrých mravů.

"To je průhledný trik. Zavázat Pragovku významnou zakázkou a z té ji potom dostat. Pragovka se musela speciálně připravovat, protože šlo o veliký objem zakázky. Určitě musela zmrazit řadu menších kontraktů. Potom ji Tatra vyšoupla a je jasné, že je ta fabrika nyní na kolenou. To je počátek kapitalismu v druhé polovině 19. století," uvedl Vidím.

Bývalý ministr obchodu a průmyslu Milan Urban (ČSSD) to vidí podobně, ale z jiného úhlu. "Je to prapodivné. Tatra má máslo na hlavě, možná se bojí soudních sporů," uvedl pro Právo.