Článek
Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) senátorům řekl, že tato "technická" novela si nekladla za cíl zásadně změnit silniční zákon, ale napravit jeho některé nepřesnosti a duplicity.
Nynější zákon například dvakrát trestá řidiče za vjezd do pěší zóny a stanovuje vysoký trest za stání na místě pro invalidy. Za to bude nově hrozit pokuta. Nyní kromě finančního postihu hrozí i roční odebrání řidičského průkazu.
Naopak se budou trestat řidiči motocyklů, kteří si zakrývají státní poznávací značku. Potrestání mohou řidiči být i za poznávací značku, která je tak špinává, že údaje na ní nelze přečíst.
Zranil ses, tak zaplať
Případ cyklisty, kterému úřady vyměřili pokutu v řádu desítek tisíc korun za to, že se při pádu na kole zranil, byl asi nejznámější. Zákon mluví pouze o zranění při nehodě a nebere v úvahu to, že cyklista zranil sebe. Úředníci proto začali zákon kvůli nesmyslnosti obcházet.
Nově také ohledně zranění bude platit, že pokud řidič zraní v autě osobu blízkou, nebude mu hrozit trest, pokud si to zraněný nebude přát.
Další novela přijde do vlády na konci roku
Větší změny chce začít připravovat v září, až bude hotová analýza, jak nový zákon během roku své platnosti fungoval a co změnil. Změny vládě předloží na konci roku.
Co novela změní:
Cyklista už nebude platit pokutu, pokud při pádu zraní pouze sám sebe.
Při parkování na místě pro invalidy bude hrozit jen pokuta, nikoliv odebrání řidičáku.
Řidiče z povolání budou testovat kliničtí psychologové, nikoliv dopravní psychologové.
Ruší výjimku pro vozidla poskytovatelů poštovních služeb na zákazech stání a zastavení.
Umožní postih řidiče motocyklu, který nemá či skrývá poznávací značku.
Stávající zákon, který zavedl bodový systém, nepřispěl ke snížení počtu úmrtí na silnicích, jak jeho tvůrci deklarovali. Předmětem kritiky jsou i problémy se zjištěním počtu trestných bodů pro konkrétní řidiče.