Přitom předchozí ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) sliboval, že celý okruh bude průjezdný již v roce 2010. "Současný stav příprav a realizace jednotlivých úseků odsouvá dokončení obchvatu zřejmě až do roku 2013," potvrdil Právu poslanec Zdeněk Kotouš (ČSSD), jenž je členem výkonné rady Sdružení pro výstavbu silničního okruhu kolem Prahy.

Do Prahy denně zvenčí přijíždí až 300 tisíc automobilů. "Obchvat je proto nesmírně důležitou stavbou, která vyřeší problém nejkomplikovanější pražské komunikace - Jižní spojky," řekl už dříve Právu místopředseda ODS a pražský primátor Pavel Bém.

Memorandum moc nepomohlo

Urychlit dokončení obchvatu mělo pomoci memorandum, které v červenci 2004 podepsali Bém, Šimonovský a hejtman Středočeského kraje Petr Bendl (ODS). Na přípravu staveb měla dohlížet stálá pracovní skupina, aby se zrychlilo územní řízení, výkup pozemků a zajistilo financování. Všechny problémy ale stále trvají.

"Bohužel musím konstatovat, že memorandum se nijak nepromítlo z hlediska očekávané vstřícnosti při složitých jednáních s úřady a ekology," konstatoval Kotouš.

Příkladem je 12,6 kilometru dlouhý úsek, který má obchvat dovést z Běchovic k dálnici D1. "V územním řízení došlo k následným námitkám obcí a ekologických iniciativ, což má za následek posun přípravy stavby o jeden rok," informoval.

Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom ujišťují, že okruh kolem Prahy patří mezi státní priority. Umožní totiž propojit dálnice D1, D3, D5, D8 a D11, bez čehož silniční dopravu v Česku nelze stabilizovat.

Tvrdé spory o trasu

Stavbaři se nyní soustřeďují na jižní část pražského okruhu, tedy oblast, kde je dnes hustota silniční sítě minimální a dopravní situace nejhorší. Podle ŘSD došlo k významnému pokroku na úsecích Lahovice - Slivenec a Lahovice - Vestec, kde se podařilo vykoupit všechny potřebné pozemky. Je tedy reálné, že tyto stavby budou zprovozněny v roce 2009, čímž k nynějším 17 km okruhu přibude dalších šestnáct.

Naopak o definitivní podobě severní části okruhu se stále ještě vedou tvrdé spory s občanskými sdruženími a místními samosprávami. Stále otevřené také zůstává financování obchvatu mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí. Tento úsek má spolknout přes 28 miliard korun. Tak vysoké náklady si vyžádá nejen jeho délka 16,1 km, ale hlavně přemostění Vltavy u sedleckých skal třípatrovým mostem, jenž se bude klenout více než sto metrů nad hladinou řeky.

ŘSD odhaduje, že na dokončení celého okruhu kolem Prahy bude ještě potřeba 84 miliard korun. Tuto obrovskou sumu má zajistit třízdrojové financování - desetimiliardová půjčka od Evropské investiční banky, příspěvky z fondů Evropské unie a finanční prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury.