Změnu zákona, která by to umožnila, ale poslanec hned předkládat nehodlá. Zatím chce vyvolat debatu, konkrétní úprava legislativy by podle něj mohla následovat později.

Poslanec odmítá úvahy o tom typu eutanazie, kdy by lékař odpojil od přístrojů člověka, který je roky v kómatu a v takzvaném vegetativním stavu, v němž jsou v činnosti pouze základní tělesné funkce. "(Eutanazie) musí být rozhodnutí pacienta," prohlásil Šťastný.

Hrozbu zneužití možnosti by měly podle Šťastného bránit přísné podmínky, jejichž splnění by muselo eutanazii předcházet. Několik lékařů a zástupce etické komise by se museli shodnout na tom, že pacient je opravdu nevyléčitelně nemocný. Takový člověk by musel dát ověřenou žádost o eutanazii a pak svou vůli zemřít ještě několikrát opakovat, a to po uplynutí určité doby. "Pak teprve by mu (lékař) pomohl s důstojným odchodem ze života," řekl Šťastný.

Ve Sněmovně se již o eutanazii diskutovalo

Kritici eutanazie mimo jiné uvádějí, že zneužití nelze vyloučit nikdy. V prosinci 2005 české církve a náboženské společnosti označily eutanazii za nepřípustnou aktivní asistenci usmrcení. Ve společném prohlášení křesťanů, židů a muslimů tehdy vyjádřili podporu důstojnému umírání, doprovázení umírajících a integrální péči o ně ve zdravotnických a sociálních zařízeních i podporu hospicové péči, včetně domácí.

Ve sněmovně se o eutanazii diskutovalo již loni při schvalování nového trestního zákoníku. Do návrhu normy se totiž dostalo ustanovení, které eutanazii definovalo a počítalo s její trestností, současně ale neuvádělo dolní hranici trestu. Křesťanští demokraté to kritizovali a interpretovali jako otevření cesty k legalizaci eutanazie.

Parlament se však nakonec na novém trestním zákoníku neshodl, takže nyní ministerstvo spravedlnosti připravuje další verzi normy. Zatím se zdá, že tento vládní návrh nebude paragraf o zabití na přání pacienta obsahovat. Nadále tak zřejmě bude na eutanazii pohlíženo jako na vraždu.