Poprvé se tento nápad objevil již před několika lety, kdy se město vrhlo do boje s nepoctivými taxikáři. "Měla to být jakási výhoda, gesto ve smyslu toho, že když po taxikářích něco chceme, tak jim i něco nabídneme," řekl Právu jeden z tehdejších zastupitelů.

Pruhy pro autobusy a tramvajové tratě

Nyní se vedení města k této možnosti vrací s odkazem, že jde o zcela běžnou záležitost ve většině evropských metropolí. Taxikářům by to v případě schválení dovolilo využívat vybrané silniční pruhy vyhrazené pro autobusy, ale také některé tramvajové tratě. Jasnější představu o případném zavedení tohoto opatření chtějí mít radní na podzim.

Již nyní je ale jisté, že by tato výjimka platila jen v některých částech města. "Reálné by to bylo jen tam, kde by se tím nenarušila plynulost jízdy dopravních prostředků městské hromadné dopravy ani dopravy jako takové. Musíme tedy nejdříve vyhodnotit všechny jízdní pruhy a tramvajové tratě, které by připadaly v úvahu," řekl Právu náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).

Atraktivní cestování taxíkem

Podle jeho slov se opatření připravuje ve spolupráci s dopravním podnikem, a současně i s republikovou a městskou policií. Vedení města o zvýhodnění taxikářů uvažuje i proto, že by mohlo znamenat zlepšení dopravní situace v centru Prahy.

"Když bude pro lidi v centru taxi výhodné tím, že pojede plynule a rychle, může být atraktivnější cestování taxíkem než vlastním vozem," poznamenal Blažek. Dokazují to podle něj i zkušenosti z Paříže, Milána i z dalších evropských velkoměst.

Pokud hlavní město novinku zavede, budou ji moci využívat pouze taxikáři, kteří povezou klienta a budou splňovat všechny podmínky, které jim stanovují zákony, předpisy a magistrátní vyhláška.

"To například znamená, že budou muset používat spolehlivý a zapnutý taxametr, nebudou mít žádný prohřešek, jejich auto nebude starší než osm let a bude například vybavené klimatizací," uvedl Jan Heroudek, ředitel magistrátního odboru dopravy.