Každý řidič z povolání musí projít testováním do konce tohoto roku. Zaplatí za ně od dvou do pěti tisíc korun. Dosud si mohl vybrat, k jakému psychologovi půjde.

Kliničtí psychologové prý nerozumějí problematice

Novela silničního zákona ovšem počítá s tím, že by testování mohli provádět jen kliničtí psychologové. Jejich kolegy, dopravní psychology by to připravilo o práci. Jako specialisté tvrdí, že po zavedení změny stoupne počet nehod.

"Kliničtí psychologové problematice příliš nerozumí, není to jejich obor. Navíc s poznatky získanými při vyšetřeních nebudou dál pracovat. Povedou jen statistiku, kdo prošel a kdo ne," řekla Právu členka předsednictva Asociace dopravních psychologů Pavla Rymešová.

Viníci nehod 2005 a 2006
Druh vozidla Počet nehod 2006 Rozdíl oproti 2005
Malý motocykl 415 -59
Motocykl 1818 -107
Osobní vůz 118 806 -12 130
Nákladní vůz 31 329 +1115
Autobus 2 283 +154
Traktor 777 -24
Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR

Sněmovna bude jednat

Šance na přijetí novely ve Sněmovně je značná. Bude se o ní jednat v příštích týdnech. "Existuje studie, že se při vyšetřeních klinickými psychology přijde i na věci, které dopravní psychologie neodhalí. Mám tu ale i stanoviska druhé strany a je možné, že se formulace během projednávání ve Sněmovně ještě změní," řekla Právu poslankyně Eva Dundáčková (ODS).

Její kolega Petr Sehoř (ODS) tvrdí, že není jasná definice dopravního psychologa. "Pokud senátoři danou pasáž novely rozšíří o dopravní psychology, jsme ochotní o tom ještě diskutovat," uvedl.

Ministerstvo vyšetření nechce

Psychologickým testům se od loňského července podrobila menšina ze zhruba 300 tisíc řidičů z povolání. Systémem přitom není nadšeno ani ministerstvo dopravy (MD). Povinné testování totiž do zákona včlenili až poslanci.

"Myslíme si, že systém je příliš tvrdý. Rádi bychom dosáhli stavu jako v Německu nebo Rakousku, kdy na vyšetření musí jen řidič, který zaviní nehodu. To se nám ale nepodařilo. Proto jsme se rozhodli alespoň formulaci v zákoně zpřesnit," řekl Právu tiskový mluvčí MD Karel Hanzelka.

Podle něj je důvodem změny i skutečnost, že klinických psychologů je více než dopravních a vyšetření se do konce roku hladce zvládnou. Rymešová argumentovala, že ČR má dopravních psychologů kolem 200, tedy dostatek. "Situaci bychom zvládli," uzavřela.