Ministerstvo Martina Bursíka (SZ) svůj záměr představilo v dokumentu Národní program snižování emisí ČR, který chce realizovat do roku 2013. Náklady se vyšplhají přibližně na 25 miliard korun. Vše nyní budou připomínkovat další úřady a poté bude o tom jednat vláda.

Začne se na úřadech

Podle měření provedených v roce 2005 žije 66 procent obyvatel Česka v oblastech, kde je zhoršená kvalita ovzduší. Nejhůře jsou na tom lidé v Moravskoslezském a Ústeckém kraji, Praze a v Brně. Opatření by měla nelichotivé statistiky snížit do roku 2015 na 15 procent.

Pokud záměry schválí vláda, chce MŽP do září připravit program, podle nějž by se do konce roku 2013 navýšil v ústřední státní správě podíl vozů na hybridní pohon, zemní plyn nebo využívajících biopaliva na čtvrtinu. Opatření by dopadla na ministerstva, krajské úřady, velká města, hejtmany a primátory.

Bursík stále v BMW

Právě ministři teď používají velké limuzíny, jejichž motory vypouštějí velké množství emisí, což Bursík opakovaně kritizoval. Sám po předchůdcích zdědil BMW řady sedm a v únoru prohlásil, že se ho chce zbavit.

"Zatím k tomu nedošlo. Pan ministr by to ale rád řešil co nejdřív. Řádově v měsících. Bude zřejmě nutné změnit smluvní vztahy s firmou BMW, která vozy pro ministra a jeho náměstky dodává, případně najít jiného dodavatele," řekl Právu Jakub Kašpar z MŽP.

Bursík dále usiluje o to, aby při plánované výměně tisíců policejních vozidel dostala přednost ta na alternativní pohon.

Kontrola emisí přímo na silnici

MŽP plánuje v boji proti emisím také daňové zvýhodnění podnikatelů a firem při nákupu tzv. čistých vozů. Chce dále zpřísnit podmínky pravidelných technických kontrol vozů a umožnit přeměření jejich výsledků přímo na silnicích. Zmíněné body programu mají být z velké části hotové do jednoho roku. Například do června 2008 se mají vyškolit pracovníci a nakoupit přístrojové vybavení pro měření emisí na silnicích.

Mezi plány ministerstva nechybějí ani návrhy na snížení objemu silniční dopravy v hustě obydlených oblastech, rozšíření čerpacích stanic pro tzv. čistá vozidla, dotační podpora dopravních podniků při nákupech ekologických autobusů a výstavba záchytných parkovišť na okraji měst a obcí.

Těm by MŽP svěřilo i větší pravomoci při omezování dopravy. Navrhuje proto zvýšit, nebo úplně zrušit horní hranici poplatku za povolení vjezdu do určitých míst. Ta teď ze zákona o místních poplatcích činí dvacet korun za den. "To pro dosažení nižšího objemu automobilové dopravy často nedostačuje," tvrdí se v dokumentu.