Hlavní obsah

Autorské svazy ročně vyberou až miliardu

Právo, Lenka Hloušková
PRAHA

Poplatky za hraní hudebních děl v Česku vynášejí. V roce 2005 vybraly tři nejvýznamnější organizace, Ochranný svaz autorský (OSA), Intergram a Dilia, téměř miliardu korun.

Foto: archív, Právo

Restaurace musí platit autorské poplatky

Článek

Největší autorské svazy zastupují nejen hudebníky, ale také textaře a výrobce hudby. Za rok 2005 zinkasovaly zhruba 886 miliónů korun. Údaje za loňský rok budou k dispozici za několik měsíců. Svazy peníze vybírají jak pro tisíce českých autorů, tak pro ty zahraniční.

Inkasované sumy za užití hudebních děl nebo nosičů informací se rok od roku zvyšují.

Naposledy se tak stalo vloni v listopadu díky vyhlášce ministerstva kultury (MK). To značně zvýšilo sumy odváděné svazům z prázdných nosičů záznamů - CD, DVD, paměťových karet do fotoaparátů atd. - bez ohledu na to, k čemu se používají. Opatření postihlo téměř všechna zařízení umožňující kopírování, vyjma mobilních telefonů.

MK tehdy vyhlášku hájilo tím, že reaguje na rychlý vývoj digitálních technologií a rozmach hudebního pirátství. Odmítlo přitom kritiku, že by zvýhodňovalo umělce a výrobce na úkor miliónů občanů, které nosiče záznamů využívají často jen pro vlastní potřebu, například pro pořízení a uložení fotografií z dovolené.

Nezávislí proti OSA

Odvádění poplatků za hudební produkci se nelíbí také některým umělcům, především z nezávislé scény. Založili proto Svaz nezávislých autorů (SNA). Usilují o sjednocení autorů, kteří nechtějí, aby za ně OSA vybírala peníze, neboť je nezastupuje.

SNA tvrdí, že hudba není jen zboží. Svou existencí chce ulehčit život i organizátorům nejrůznějších nezávislých hudebních festivalů, kde se sice skladby autorů zastupovaných největšími autorskými svazy nehrají, ale poplatky se jim ze zákona odvádět musejí.

Kolik největší autorské svazy vybraly (v miliónech korun)
organizacepoplatky
OSA575,4
Intergram261,5
Dilia48,7
celkem:885,6
* údaje z výročních zpráv za rok 2005

Z čeho se také platí:

- veřejné provozování hudby a uměleckých děl, mj. restaurace, koncerty, diskotéky

- vysílání hudby a uměleckých děl (rozhlas, televize, internet)

- za CD, DVD, paměťové karty, MP3 apod.

- kina, z audiovizuálních děl a reklam, distributoři

Reklama

Výběr článků

Načítám