Není to zima se sněhem a náledím, není to podzim se svými mlhami, je to léto a zejména pak letní víkendy, kdy na silnicích umírá nejvíc lidí. A třebaže naše silnice i dálnice na mnoha místech chystají na řidiče zákeřné pasti, třebaže po nich jezdí auta ve všelijakém technickém stavu, na prvním místě mezi příčinami je takzvaný lidský faktor.

Je zde samozřejmě také vina všudynepřítomné policie, jejíž zásluhou - totiž zásluhou její nepřítomnosti nebo snad neexistence - procházejí zamindrákovaným psychopatům za volanty jejich kaskadérské kousky na silnici stejně snadno jako černým pasažérům jejich jízdy pražskou tramvají.

Na stejně rychlých, ještě víc zatížených silnicích v Británii, která tradičně drží rekord v nejmenším počtu nehod, však na bezohledné a agresívní řidiče sotva narazíte, i kdyby si všichni dopravní policisté naráz vzali dovolenou.

Česká republika patří v počtu nehod k těm nejhorším, a srovnáváme li se s britskými poměry, každého asi trkne, jak chování lidí za volanty automobilů souzní s jejich chováním kdekoli jinde. Klidní a ukáznění Britové si mezi sebou zpravidla dovedou vytvořit pohodu, zásadou zde je neobtěžovat jiné, ale pomoci tomu, kdo vás osloví. Našinci jsou - řekněme to kulantně - jiní, což bohužel nevíme jen my, ví to celá Evropa.

Naši sousedé z té veliké obce, k níž se chystáme připojit, například nedovedou pochopit, proč je český řidič nechce pustit do svého jízdního pruhu, když musí vidět, že se tam potřebují dostat. Proč český řidič raději riskuje havárii, než aby se nechal předjet, byť třeba evidentně silnějším vozem. Anebo proč český řidič zuřivě předjíždí a pak zpomalí.

Vypusťme však slovo řidič, chování lidí za volantem je přece jen karikaturou jejich chování v civilu a obrazem jejich nátury. Veliký počet silničních nehod, z nichž mnohé končí tragicky, je zkrátka naším vysvědčením, a nechceme-li být v Unii za křupany, musíme s tím, totiž sami se sebou, něco udělat.

Připomenu to, co s tím zdánlivě, ale jen zdánlivě nesouvisí. Pocit návratu do Evropy jsem poprvé neměl při referendu, ale už tehdy, když se lidé ve frontách na bankomaty naučili držet odstup. Na těch silnicích jde totiž také v první řadě o obyčejnou slušnost.