I když má zbrojovka s prodejem těchto letadel problémy, Klaus by v Aeru rád výrobu udržel. Dokonce chce sám pomoci. Do Aera prý přijel hlavně proto, že se jako vrchní velitel ozbrojených sil musí věnovat také armádní problematice.

"Aero je velmi významná firma českého průmyslu. Stálo by za to, abychom výrobu letadel zde udrželi, abychom navázali na tuto tradici. Pokud k tomu budu mít možnost nějak přispět, tak bych se o to určitě pokusil," řekl prezident ČTK.

Narozdíl od náčelníka generálního štábu Pavla Štefky nebo exministra obrany Jaroslava Tvrdíka, kteří se v L-159 proletěli, Klaus zůstal u prohlídky v hangáru. "Jsem sice všeho schopen, ale nevím," poznamenal s úsměvem prezident. Pochlubil se však, že jednou nad Novým Zélandem létal v helikoptéře a dokonce chvíli i pilotoval.

Přežije vodochodský podnik?

Aero Vodochody nyní zaměstnává přibližně 2400 lidí. Kromě bitevníku L-159 se zde vyrábějí také civilní letadla Ae270, což je společný česko-tchajwanský projekt. Aero má na výrobu tohoto malého dopravního letounu 67 objednávek, 80 procent poputuje do Ameriky. V Aeru se vyrábějí i civilní vrtulníky pro americkou společnost Sikorsky Aircraft.

Stěžejní produkcí však zatím stále zůstávají lehké bitevníky L-159 Alca. Jejich jediným uživatelem je česká armáda. Nyní již má asi 60 těchto strojů a celkem by jich už v letošním roce měla odebrat 72. Vzhledem k zeštíhlování vojska ale zřejmě nebudou mít letci na jejich provoz peníze, a proto se jedná o odprodeji asi poloviny strojů do zahraničí.