Motoristé mohou nově využívat úsek dlouhý 23,4 kilometru na českém území. Jeho vybudování stálo 19 miliard korun. Vede z Ústí nad Labem k německému hraničnímu přechodu v Petrovicích/Breitenau. Zároveň byl zprovozněn i nový hraniční přechod Krásný Les - Breitenau.

Na saské straně pak byl ve čtvrtek uveden do provozu i navazující úsek dálnice A17 do Drážďan. Z té je spojení také na další německé dálnice A4, A13 a A14.

Kliknutí na obrázek se zobrazí celý úsek dálnice D8

Dálnice je dárkem řidičům

Všichni ti, kteří nyní zamíří do Drážďan, Heidenau či Pirny, tak budou mít cestování výrazně rychlejší a kratší. Na D8 však ale ještě zbývá dokončit důležitý poslední navazující úsek v délce 16,5 kilometru mezi Lovosicemi na Litoměřicku a Řehlovicemi na Ústecku.

Práce na výstavbě nového úseku D8 začaly v roce 2004, náklady dosáhly 19 miliard korun. "Řidiči budou překonávat převýšení 482 metrů přes Krušné hory. Součástí trasy jsou i dva tunely, 519 metrový Libouchec a také Panenská, když tento druhý je svou délkou 2,176 metrů nejdelším v Česku," uvedl pro Právo mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Hoření. "Vůbec je tento nový dálniční úsek v rámci ČR zcela výjimečný," dodal. Oboustranný tunel Panenská navazující na 264 dlouhý most Panenská stál úctyhodné čtyři miliardy 200 miliónů korun.tunel

Stavbu posledního sedmnáctikilometrového úseku na tahu z Lovosic do Ústí přes České středohoří výrazně zdržuje protahování správních lhůt u některých řízení a odvolání ze strany občanských sdružení. Na jaře příštího roku chtějí silničáři požádat o stavební povolení a začít konečně stavět. Reálným termínem otevření úseku je tak rok 2009 či 2010. Náklady vyplynou z výběrových řízení, předběžně jsou odhadnuty na osm miliard korun. Zhruba miliardu si vyžádá splnění ekologických požadavků včetně výstavby dvou tunelů.

Pomůže komunikace I/30

Dosud chybějící úsek dálnice D8 přes České středohoří ŘSD vyřešilo stanovením dvou objízdných tras. Většina řidičů tak bude po zprovoznění dálničního úseku k hranicím s Německem na konci roku nejspíš využívat komunikaci I/30 z Lovosic do Ústí. Jejímu přetížení chce ŘSD zabránit pomocí dodatečného dopravního značení. To má usměrnit provoz nákladních vozidel na silnici I/8 na trasu Lovosice - Bystřany a přes nově zbudovanou okružní křižovatku Nové Dvory na rychlostní silnici R63 a dále po dálnici D8 do Ústí a německých Drážďan.

Ve směru od Drážďan od nového dálničního výjezdu v ústecké čtvrti Trmice je nákladní doprava svedena do Žižkovy ulice na silnici I/30 podél Labe a poté přes Lovosice a dálnici D8 do Prahy.

Obavy z nárůstu počtu automobilů projíždějících městem mají v Lovosicích. Tady přijali některá opatření, opravili například podchod pod frekventovanou silnicí na Ústí. Podle místní radnice jsou ale objížďky připravené ŘSD jen částečným řešením. V případě nehody na trase do Ústí se ale zcela jistě dopravnímu kolapsu Lovosice nevyhnou. "Ekologické iniciativy brzdící dostavbu dálnice nám tak velmi zkomplikují život," konstatoval tajemník lovosické radnice Václav Kubíček.

Ve Strážkách nechtějí kamiony

Na nápor dopravy se připravilo i Ústí nad Labem. Magistrát omezil v obci Strážky rychlost na 30 kilometrů v hodině. Kontrolovat její dodržování budou městští strážníci. Občané Strážek požadují také vybudování chodníků a přechodů pro chodce. Chtěli také, aby obcí nesměly projíždět kamiony. To však policie odmítla.

O dopravní situaci na objížďkách, například o tvořících se kolonách aut, řidiče informují proměnné světelné tabule umístěné na D8. Ve směru od Prahy jsou před posledním výjezdem u Lovosic a ve směru z Německa před křižovatkou v Trmicích u Ústí.