Hlavní obsah

ČT: Kapsch nemá stavby agregátů povolené

Firma Kapsch, která v Česku buduje mýtný systém, bude kvůli náhradním zdrojům elektřiny pro přístroje na mýtných branách čelit několika správním řízením. Dieselové agregáty totiž podléhají schválení ministerstva, které nikdo nevydal, uvedla Česká televize.

Článek

ČT také informovala, že podle prvního dodatku ke smlouvě o mýtném stát nezíská software, ale pouze mýtné brány. Systém chce Kapsch provozovat sám, bez vlivu státu. Televize přitom čerpala z nezveřejněných pasáží dodatku.

Podle ČT stavěl Kapsch agregáty načerno, stejně jako nízkonapěťové přípojky, a až dodatečně žádá o povolení k jejich výstavbě. "Projektový manažer a ministerstvo dopravy obdrželi od generálního dodavatele tabulku aktuálního provedení napájení s uvedením, že na více místech jsou... osazeny agregáty bez souhlasu ministerstva dopravy. Ministerstvo dopravy oznamuje, že zahajuje správní řízení," citovala ČT zápis z posledního kontrolního dne.

"My jsme jednali velice pružně, de facto s vědomím státu, protože toto bylo řešeno i v dodatku číslo jedna, a tento pružný přístup v tomto okamžiku očekáváme i od státu," reagoval mediální poradce firmy Kapsch Evžen Staněk. Podle ČT také Kapsch staví mýtné brány jinde, než jak oznámil ministerstvu dopravy.

Brány jsou na jiných místech

Podle dopisu firmy Eltodo, která se na stavbě mýtného systému podílí, posunul Kapsch na 31 místech brány až o stovky metrů. "Já si vůbec nemyslím, že by to bylo v tolika případech a o tolik metrů daleko," uvedl Staněk. Podle něj jde o uměle vytvořený problém. Ta pasáž dodatku, ve které se hovoří o provozování softwaru Kapschem, nebyla v pátek zveřejněna.

MD nezveřejnilo dodatek celý, neboť Kapsch si vymínil utajení těch částí dodatku, které se týkají firemního know-how. Začerněny jsou například názvy i spolupracujících pojišťoven a výše poplatků za transakce s platebními kartami. Dodatek ke smlouvě je podle bývalého ministra dopravy Milana Šimonovského, který jej podepsal, výhodný.

"Dodavatel jednal o pokrytí svých rizik, ale myslím, že nejsou proti té očekávané ztrátě významná," řekl. MD se vzhledem k tomu, že jednání s Kapschem stále probíhají, nechce vyjadřovat. Dodatek uzavřelo ministerstvo dopravy s Kapschem proto, aby se urychlila výstavba systému. Ta měla původně trvat 12 měsíců, tendrem o mýto se však zabýval antimonopolní úřad a výstavba začala až o tři měsíce později. Mýtné se má začít vybírat na dálnicích a rychlostních silnicích od 1. ledna 2007, na silnicích prvních tříd od 1. července 2007. Přes pochybnosti tisku i ministra dopravy Kapsch několikrát ujistil, že systém bude spuštěn včas. 

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám