"Poté, kdy Sněmovna vrátila návrh novely k dopracování, jsme se rozhodli ho detailně projednat s poslaneckými kluby. A ponechat v předloze jen ty věci, na něž bude panovat shoda napříč politickým spektrem," řekl Právu odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

S poslaneckými kluby se také Řebíček dohodl, že půjde o "skutečně technickou, a ne politickou novelu". A že tedy k předem dohodnutým změnám už ve druhém čtení nepřibudou žádné další pozměňovací návrhy.

Parlament příliš spěchat nebude

Na konečné podobě předlohy pracuje teď Řebíček s jednou z jejích předkladatelek, poslankyní Evou Dundáčkovou (ODS). V prosinci by se Sněmovna měla novelou zabývat v opakovaném prvním čtení.

Na otázku, kdy se tedy motoristé dočkají změn, však Řebíček odpověděl: "To v této chvíli nedokážu odhadnout. Návrh novely nebude Sněmovna projednávat ve zkráceném řízení. Čeká ho tedy standardní proces, jenž se zřejmě protáhne na několik měsíců. A pak návrh půjde ještě do Senátu. U této technické novely to ale není otázka času. Jde o to, aby změny, které přinese, byly skutečně prospěšné."

V čem panuje shoda

A na čem konkrétně se poslanecké kluby ODS, ČSSD a KSČM shodly? Postihován pokutou až 50 tisíc korun by už neměl být řidič, jenž způsobí při nehodě újmu na zdraví sobě či svým blízkým. Jednoznačnou podporu má také návrh ministerstva dopravy, aby policisté přišli o paušální možnost odejmout motoristovi hned na místě řidičský průkaz. Nově by se tak mělo dít pouze v případě, že řidič je důvodně podezříván ze spáchání trestného činu.

ODS už nebude prosazovat zvýšení hranice pro automatické odnětí řidičského průkazu z dnešních dvanácti na osmnáct bodů. Řada poslanců to totiž považuje za nepřijatelné změkčení.

"Osmnáct bodů už v předloze nebude. Zařadíme však do ní pozměňovací návrh poslance Miloslava Kaly (ČSSD), aby se řidičák po dosažení dvanáctibodové hranice odnímal za mírnější přestupky pouze na tři měsíce. Nebyl to sice náš požadavek, ale nemáme žádný problém to akceptovat," ujišťuje Řebíček.

Za stání na místě pro invalidy jenom tvrdá pokuta

Za řízení motorového vozidla bez platného posudku o zdravotní způsobilosti nebo bez platného osvědčení o profesní způsobilosti, by měl být zákaz činnosti až při opakovaném přestupku.

Pokud bude řidič přistižen, že jede v autě, které není uvedeno v registru vozidel, nebo má jinou registrační značku, než mu byla původně přidělena, dostane za to pouze čtyři trestné body a vyvázne bez pokuty. Ta dnes může dosáhnout až 50 tisíc korun, a řidiče navíc čeká zákaz činnosti na šest až dvanáct měsíců.

Za stání vozidla na parkovišti vyhrazeném pro zdravotně postižené by měla sice zůstat pokuta 5000 až 10 000 Kč, ale nebude už zřejmě následovat až roční zákaz řízení. Ze zákona pravděpodobně vypadne i povinné dopravně-psychologické a neurologické vyšetření pro profesionální řidiče. "Jde o šikanu, která navíc neodpovídá zahraničním právním úpravám. Psychologickému vyšetření by se měli i v ČR podrobovat pouze motoristé, kteří přišli o řidičák a žádají jeho vrácení," je přesvědčen Řebíček.

Lidovci: změkčením by přibylo mrtvých

Předkladatelé také netrvají na tom, aby se povolená maximální rychlost na dálnicích zvedla už touto novelou ze 130 na 160 kilometrů v hodině.

"Tak zásadní změny zákona o provozu na silnicích by se měly projednat až ve druhé polovině příštího roku, po důkladné analýze ročního fungování bodového systému, kterou provedou odborníci,” zdůraznil Řebíček.

Podobný názor má bývalý ministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD). Ten už dříve v Právu upozornil na nebezpečí, že k poslaneckému návrhu ODS budou ve Sněmovně opět padat stovky pozměňovacích návrhů. Tomu ale podle Řebíčka zabrání zmíněná dohoda polaneckých klubů nepředkládat už žádné další pozměňovací návrhy.

Jak Řebíček prozradil, nejistý je postoj poslanců Strany zelených, s nimiž chce ještě jednat. A z chystaných změn nejsou nijak nadšeni lidovci. Například exministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) ve Sněmovně prohlásil, že předkladatelé novely zřejmě chtějí více mrtvých na silnicích.